EPiServer förvärvar verksamheten i Mediachase

Report this content

EPiServer meddelar idag att företaget förvärvat verksamheten i Mediachase, en leverantör av mjukvara för e-handel, som sedan 2009 varit teknikpartner till EPiServer.

Förvärvet förstärker EPiServers nuvarande erbjudande till kunder och partners och ökar utvecklingstakten av lösningar för e-handlare och marknadsförare som vill sätta kundupplevelsen och affärsresultatet i fokus. Efterfrågan på kanaloberoende kommunikation och e-handel är stort och det behovet kan EPiServer nu möta genom att Mediachase tekniska ramverk för e-handel ytterligare sammanfogas med EPiServers lösningar för onlinemarknadsföring och kommunikation.

"Våra partners och kunder har bett oss att öka takten i utvecklingen av vår e-handelslösning," säger Martin Henricson, VD för EPiServer. "Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Mediachase där tekniken varit i fokus och vi bestämde oss för att ta detta till nästa nivå. Med förvärvet stärker vi vår position och har möjlighet att leverera ett större värde till våra kunder och partners som är verksamma på den exploderande e-handelsmarknaden."

Sammanslagningen medför att EPiServer är bättre rustat för att stödja en stor och snabbväxande kundbas och partnernätverk i Sverige och på den internationella marknaden. EPiServer Commerce, som baseras på Mediachase programvara ECF, finns idag på marknaden och säljs till nya och och befintliga EPiServerkunder. Det unika i erbjudandet är kombinationen av e-handel, digital marknadsföring och onlinekommunikation, vilket ger kunderna en konkurrensfördel och möjlighet att kommunicera i många kanaler på ett sätt som ledande varumärken idag måste kunna göra för att möta sina kunder på ett optimalt sätt.

Förvärvet drivs av EPiServers strategi att erbjuda partners en världsledande plattform för onlinekommunikation och e-handel, med avancerade funktioner och kapacitet för att skapa en optimal kundupplevelse på nätet och andra relevanta digitala kanaler. Plattformen har stöd för att kommunicera med kunder i sociala medier, mobila kanaler och på webben, samt personalisera upplevelsen för besökaren. Detta medför att företag kan överbrygga klyftan som idag är vanlig mellan erbjudandet online och i butik. EPiServers plattform är samtidigt utvecklad med fokus på att utvecklare snabbt ska kunna skapa lösningar som är anpassade till rådande marknadsförhållanden och de varierande behov som olika branscher har.

Analytikern Brian Walker på Forrester konstaterar i sin rapport, The Agile Commerce Platform, att e-handel idag måste vara kanaloberoende. " E-handlare måste ge sina utvecklare, affärs- och processägare samt affärspartners möjligheten att förnya och optimera kundens upplevelse i och mellan alla beröringspunkter. Lyckas man med det så skapar man möjligheter för lönsam tillväxt. "

EPiServer inledde sitt samarbete med Mediachase under 2009. Bland kunderna finns Intersport i Sverige, Hallmark i England och Libris i Norge.

"Att Mediachase dynamiska lösningar nu fullt ingår i EPiServersviten är optimalt för oss, då strategisk e-handel idag kräver otroligt avancerade funktioner för innehållshantering och personalisering. Med förvärvet ökar vi kompetensen och flyttar vi fram positionerna för vad vi kan erbjuda marknaden, " säger Martin Henricson.

19 medarbetare på Mediachase blir anställda hos EPiServer . Övriga villkor för affären anges inte.

Maria Wasing
Europeisk Marknadschef EPiServer
E-mail: maria.wasing@episerver.com

Om EPiServer