EPiServer ger alla marknadsförare möjligheten att personalisera sitt webbinnehåll

Report this content

Idag lanserar EPiServer, en ledande leverantör av lösningar som möjliggör en engagerande webbnärvaro som driver slutkundens affärsresultat, en ny version av sin plattform. Den nya versionen  gör det möjligt att använda personalisering över EPiServers hela  produktsortiment, som stödjer innehållshantering (CMS), community, e-handel och kommunikation. Nu kan marknadsförare och redaktörer anpassa och personalisera innehåll på sina webbplatser, baserat på besökarnas demografiska uppgifter och beteende online. Personalisering har tidigare använts av avancerade  e-handelswebbplatser och nyhetssidor, eller skapats av webbutvecklare.

Unikt och relevant innehåll kan visas för besöksgrupper baserade på virtuella roller i EPiServer. Grupperna  skapas och anpassas av marknadsföraren eller redaktören och kan bestå av nya eller återkommande besökare, potentiella eller befintliga kunder, journalister, analytiker, arbetssökande eller andra målggrupper. Demografisk och beteendemässig data som läge (geo-ip), antal besök, sidvisningar, referenser, sökord och mycket mer används för att enkelt och tydligt identifiera besökare och tilldela dem en fördefinierad roll. Marknadsförare och redaktörer kan använda EPiServer för att automatisera vilket innehåll som visas för  specifika grupper och på så sätt stödja försäjlningsprocessen.

"De största nyhetsorganisationerna, sociala webbplatser som Facebook och avancerade e-handelswebbplatser har på ett effektivt sätt använt personalisering för att öka sin försäljning. Nu är det marknadsförarnas tur att själva kunna använda sig av personalisering på företags webbplatser,
e-handelssajter och communitys för att på ett bättre sätt engagera sina besökare. ” säger Maria Wasing, Europeisk marknadschef på  EPiServer. ”Kanske har en potentiell kund i Stockholmsområdet besökt dina produktsidor? Varför inte visa honom eller henne ett erbjudande från det lokala säljkontoret? Eller så kanske en besökare har besökt samma produktsida tre gånger. Du har nu möjlighet att erbjuda en rabatt direkt för att locka till köp av den visade produkten. EPiServer gör dessa typer av aktiviteter mycket enkelt för marknadsförare."

Enligt en undersökning, Web Management Online, som Forrester Research har genomfört i Nordamerika, Europa och Asien, har mer än 64 procent svarat att personalisering är deras främsta strategi för att förbättra kundupplevelsen. Personalisering valdes framför rörlig media, audio/video, lokalisering, diskussionsforum och övriga.

Produkterna är anpassade för  marknadsförare och redaktörer och ger dem möjlighet att:

• Enkelt skapa besöksgrupper och sätta innehållskriterier för personalisering beroende på geografi, bakgrund, sökord och andra faktorer.
  • Skapa personas för besökare för att identifiera deras intressen och skapa en förbättrad användarupplevelse.
  • Förhandsgranska dynamiskt innehåll och använda sig av drop down menyer för att ändra innehåll på specifika områden.
  • Skapa mallar och redigera innehåll direkt på webbsidan utan att gå via IT eller webbutvecklare.
  • Se aktiviteten bland besökarna på webbplatsen i realttid

De nya versionerna av EPiServer CMS, EPiServer Composer, EPiServer Relate och EPiServer Commerce är baserade till 100 procent på .NET 4, MVC 2 och VS2010.

Maria Wasing
Europeisk Marknadschef EPiServer
E-mail: maria.wasing@episerver.com

Om EPiServer
EPiServer är en ledande leverantör av lösningar som möjliggör en engagerande webbnärvaro som driver slutkundens affärsresultat. Mer än 3 500 kunder världen över använder EPiServers plattformar som kombinerar innehåll, digitala mötesplatser, e-handel och kommunikation med ett anpassningsbart dashboard. EPiServers CMS-plattform är grunden för fler än 9 700 webbplatser och används dagligen av fler än 130 000 webbredaktörer. All försäljning av EPiServers plattformar sker genom ett omfattande nätverk med fler än 500 partners i över 30 länder. EPiServer kombinerar stabiliteten och support av en kommersiell product med EPiServer World, ett aktivt nätverk av mer än 12 000 utvecklare. Företaget är certifierad guldpartner till Microsoft och har fått högsta betyg, AAA, av Dun & Bradstreet sedan år 2000. EPiServer grundades 1994 och har kontor i Sverige, USA, Danmark, Norge, Finland, Holland, Sydafrika, Australien och Storbritannien. Företaget ägs av IK2007-fonden. IK Investment Partners (”IK”) är ett europeiskt private equity bolag med nordiska rötter som förvaltar cirka 5,7 miljarder euro i kapital. För mer information, besök www.episerver.se.