EQT säljer Stenqvist till Triton

EQT säljer Stenqvist till Triton EQT Scandinavia I har tecknat avtal med riskkapitalbolaget Triton om försäljning av Stenqvist. Affären förutsätter konkurrensmyndigheters tillstånd. Stenqvist förvärvades 1999 av EQT Scandinavia I. Efter EQTs förvärv har Stenqvist följt en nordisk konsolideringsstrategi och Stenqvist förvärvade den finska marknadsledaren Rosenlew 2000 och den danska marknadsledaren Unibag 2002. Som ett resultat av den förvärvsdrivna strategin har Stenqvists omsättning fördubblats under EQTs ägarskap och pro-forma för 2002 uppgick omsättningen till cirka SEK 1600 miljoner. "Under EQTs ägarperiod har Stenqvist ökat tillväxten och förbättrat lönsamheten. Kompletteringen av Stenqvists starka företagsledning med en erfaren och engagerad styrelse har bidragit till att göra Stenqvist en mycket framgångsrik investering för EQT" säger Thomas von Koch, Partner på EQT Partners AB. Thomas Billing, VD på Stenqvist, kommenterar "Jag är övertygad om att Stenqvist kommer att fortsätta sin tillväxt och fortsätta utveckla sin verksamhet med Triton som nya ägare". Stenqvist är en ledande tillverkare av förpackningar inom sin nisch i Norden. Företagets produkter omfattar pappers- och plastbaserade förpackningsmaterial, som till exempel pappers- och plastpåsar, för detaljhandel och livsmedelsindustri. Företaget har tillverkning i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Österrike och säljer sina produkter över hela Europa. Totalt antal anställda uppgår till cirka 1 000. Kontaktpersoner: Thomas von Koch, Partner, EQT Partners AB, 08 - 440 53 04 Thomas Billing, VD, Stenqvist AB, 0435 -263 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT01020/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT01020/wkr0002.pdf

Om oss

EQT en differentierad investeringsfirma med mer än 62 miljarder euro i rest kapital och omkring 41 miljarder euro i förvaltat kapital i 19 aktiva fonder. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 21 miljarder euro och 127 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position. Mer info: www.eqtgroup.comFölj EQT på Twitter och LinkedIn