Ericsson avser sälja shelterverksamhet till Applied Power Inc.

Ericsson avser sälja shelterverksamhet till Applied Power Inc. Ericsson har tecknat en avsiktsförklaring med amerikanska företaget Applied Power Inc. (APW) om att sälja sin shelterverksamhet i Järfälla, Brasilien, Spanien, Storbritannien och Turkiet. Utförsäljningen är ett led i Ericssons strategi att fokusera på mobilt Internet inom system, mobiltelefoner, applikationer och service. Shelterverksamheten omfattar design och produktion av shelters (containrar) avsedd för telekomutrustning och installation av denna. Totalt berörs cirka 130 Ericssonmedarbetare av förändringen, vilka alla erbjuds anställning hos den nye ägaren. - Vi säljer verksamheten för att skapa standardiserade lösningar och klara de framtida volymökningarna samt ökade kraven på globala lösningar med en enhetlig och hög kvalitetsnivå, säger Björn Boström koncernansvarig för Supply & IT inom Ericsson. Genom samarbetet med APW, som är världsledande inom området, kan vi ytterligare stärka vår ställning som den ledande, globala leverantören av kompletta mobiltelefonsystem. Shelterlösningar underlättar en snabb utbyggnad av operatörernas nät. Det blir ett allt vanligare krav - inte minst från nya operatörer med begränsade installationsresurser - att kunna erbjuda lösningar där operatören på ett snabbt och enkelt sätt får ett fungerande nät. Ericsson är den ledande leverantören av kommunikationslösningar. Våra innovationer inom mobilitet och Internetkommunikation skapar grunden för en ny era inom Mobilt Internet. Ericsson erbjuder helhetslösningar som omfattar allt från system och tillämpningar till mobiltelefoner och andra kommunikationsverktyg. Med mer än 100.000 anställda i 140 länder, gör vi kommunikationen enklare för kunder över hela världen. Läs mer på http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Pia Gideon, informationschef Ericsson Telefon 070 519 2864; E-post: pia.gideon@lme.ericsson.se Per Zetterquist, Cross Information Telefon 070 519 04 75; E-post: per.zetterquist@crosscom.se Om Applied Power Inc. Applied Power Inc., med huvudkontor I Wisconsin, USA är ett globalt företag med inriktning på elektronikprodukter och tillhörande tjänster. För ytterligare information om företaget besök www.apw1.com.

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 100 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 201,3 miljarder kronor (23,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com