Ericsson och SJ genomför världens första försök med Bluetooth access system

Ericsson och SJ genomför världens första försök med Bluetooth@ access system Ericsson och SJ genomför världens första försök med Bluetooth trådlös teknik i offentliga miljöer. Syftet med försöken är att undersöka nya informationstjänster för SJs passagerare samt att testa Bluetooth-teknik för kommunikation i offentliga miljöer. Med WAP- och Bluetooth- mobiltelefoner kan passagerare boka biljetter, få sin sittplats på tåget bekräftad när man anländer till stationen, samt koppla upp sig till ett nätverk på X 2000 tåget för att komma åt Internet samt företagsnätverk. Bluetooth access system finns under försöksperioden på Centralstationen i Stockholm samt på ett X 2000 expresståg. Passagerare kan ta emot tjänster från SJ antingen via GSM eller Bluetooth trådlös teknik när de är på stationen eller på tåget. En kombination av Bluetooth-tekniken, GSM, WAP samt Web-teknologier används under försöket, vilket bevisar att dessa teknologier tillsammans kan användas för en generiskt teknikmiljö i kollektivtrafikmiljöer. I detta fall gör mobilt Internet och Bluetooth trådlös teknik det möjligt för konsumenter att hantera biljetter, betalning samt personlig informationshantering i sin egen mobiltelefon. SJ har också i samband med utvecklingen av mer och bättre IT-stöd för ombordpersonal önskat en bra infrastruktur för mobil kommunikation. De pilotförsök som nu genomförts tillsammans med Ericsson är därför av stor strategisk betydelse för SJ i utvecklandet av dessa möjligheter. Bluetooth trådlös teknik gör det möjligt för användarna att med sin mobiltelefon, bärbara dator eller handdator ta del av information i offentliga miljöer. Exempelvis kan man komma in på en tågstation, en flygplats eller ett köpcenter och ta del av tjänster med hjälp av Bluetooth-koppling mellan den mobila enheten och ett Bluetooth Access System. Tjänsterna kan vara information om särskilda erbjudanden från affärer, tidtabellinformation eller platsbokning. "Sedan ett antal år har SJ uppfattat att kunden sätter möjlighet till kommunikation till och från tåg samt möjlighet till kommunikation i tåget högt upp på önskelistan. Kunden ska på detta sätt kunna göra det som de finner mest angeläget och intressant även under själva resan," säger Tony Nydén, Chef för IT-teknik och infrastruktur på SJ. "Vi ser framför oss att Bluetooth-tekniken kommer göra det möjligt för resenärer på våra tåg att inte bara komma åt våra tjänster utan även externa informationskällor och deras företagsnätverk. Det här kommer göra tågresandet mer bekvämt och produktivt. Det är också väsentligt för oss att den teknik vi bygger på är standard eller kommande standard på marknaden för trådlös kommunikation och där passar Bluetooth-tekniken väl in," säger Tony Nydén. - Ericsson har visat ett antal Bluetooth-produkter, men det här är första gången som vi demonstrerar en fullskalig Bluetooth-implementation med produkter, tjänster och andra mobila Internet teknologier, säger Jan Ahrenbring, Vice President Marketing and Communications på Ericsson Mobile Communications. Alla de industrier som finns representerade bland de 1900 företagen i Bluetooth Special Interest Group tyder på att vi kommer att se Bluetooth-applikationer överallt - men Ericsson är först med att hoppa på Bluetooth-tåget. - Det är otroligt spännande att arbeta tillsammans med vår svenska kund SJ på de här försöken, säger Mats Granryd, Vice President and Sales Director på Ericsson Sverige AB. Försöken kombinerar ledande teknik med morgondagens applikationer. SJs passagerare kommer kunna upptäcka möjligheterna med mobilt Internet och lösningar som kommer vara populära i framtiden. Försöken har ägt rum mellan 11 april och 19 maj 2000. Telefonerna som användes var Ericsson R320 (tillgängliga på den svenska marknaden) med Ericssons Bluetooth Phone Adapter, tillgänglig tredje kvartalet detta år. Analysföretaget Cahners In-Stat Group har beräknat att det kommer finnas mer än 670 miljoner produkter med Bluetooth trådlös teknik år 2005. Bluetooth trådlös teknik kommer att revolutionera personers möjlighet att enkelt etablera informationsutbyte mellan sina olika elektroniska tillbehör - detta genom att ge frihet från trådbundna kopplingar. Det är en specifikation för en liten och billig radio-lösning som ger länkar mellan mobila datorer, telefoner och andra bärbara handhållna produkter, samt koppling till Internet. Bluetooth Special Interest Group (SIG), bestående av ledare inom telekommunikation, data och nätverksindustrierna, driver utvecklingen av teknologin och för den till marknaden. Bluetooth SIG inkluderar promoter företagen 3Com, Ericsson, IBM, Intel, Lucent, Microsoft, Motorola, Nokia och Toshiba, samt ytterligare 1900 adopter företag. BLUETOOTH är ett varumärke som ägs av Telefonaktiebolaget L M Ericsson, Sverige. För att se applikationen, gå till: http://www.ericsson.se/pressroom/phli_pcoph.shtml Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Tony Nydén, Chef för IT-teknik och infrastruktur på SJ Telefon: 08-762 37 19, 070-762 37 19 Mats Granryd, Sales Director and Vice President, Ericsson Sverige AB Telefon: 08-579 180 72, 070-563 0262 Jan Ahrenbring, Vice President Marketing and Communications Ericsson Mobile Communications AB Telefon: 070-590 9900 Bo Albertson, Marketing Director, Ericsson Mobile Communications AB Telefon: 08-764 1388, 070-510 0992 Om SJ SJ Resor är en av de sex sektorerna i SJ koncernen. SJ Resor som svarar för persontrafiken, verkar som andra företag i branschen helt på kommersiella villkor inom ramen för trafikpolitiken. SJ har inga myndighetsfunktioner. SJ Resors affärsidé är att med tåget som bas - i egen regi och i allianser - erbjuda resor och upplevelser med reseanknytning till människor som reser i jobbet, till och från jobbet eller skolan och på sin fritid. Resandet med SJ 1999 var det största i den svenska järnvägens historia. Besök SJ på: http://www.sj.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00900/bit0002.pdf

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 100 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 201,3 miljarder kronor (23,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com