Ericsson säljer sitt Teknikcenter för mönsterkort i Kumla till Multek Inc.

Ericsson säljer sitt Teknikcenter för mönsterkort i Kumla till Multek Inc. Ericsson har träffat en avsiktsförklaring om försäljning av sitt Teknikcenter för mönsterkort i Kumla till amerikanska Multek Inc. Verksamheten omfattar cirka 300 personer inom teknikutveckling och produktion. Försäljningen är ett led i Ericssons fortsatta satsning på kärnverksamheten. All berörd personal erbjuds ny anställning hos köparen. Multek är ett dotterbolag till Flextronics International Inc. - Försäljningen av mönsterkortsenheten i Kumla är ett led i den ständiga översyn av våra verksamheter som pågår inom Ericsson, säger Björn Boström ansvarig för Supply & IT i Ericsson-koncernen. Multek blir en ägare med fokus på utveckling och produktion av mönsterkort vilket skapar förutsättningar för en positiv utveckling av verksamheten i Kumla. Multek Inc. är en global tillverkare av avancerade mönsterkort. Inom detta område är företaget ledande vad gäller produktion och produktionsrelaterade ingenjörstjänster. Anläggningen i Kumla blir företagets första enhet i Norden. - Med anläggningen i Kumla kommer vi ytterligare att befästa vår ställning som en ledande leverantör av mönsterkort till telekom- och dataindustrin, säger Steve Schlepp, VD för Multek Inc. Den totala efterfrågan i marknaden för våra tjänster är mycket stark. Multeks ägare Flextronics har sedan tidigare en väl inarbetad relation med Ericsson. Sedan 1997 har Flextronics förvärvat ett antal av Ericssons produktionsenheter, både i Sverige och utomlands. Totalt har Flextronics cirka 5 300 anställda i Sverige och 60 000 i världen. Ericsson är den ledande leverantören av kommunikationslösningar. Våra innovationer inom mobilitet och Internetkommunikation skapar grunden för en ny era inom mobilt Internet. Ericsson erbjuder helhetslösningar som omfattar allt från system och tillämpningar till mobiltelefoner och andra kommunikationshjälpmedel. Med mer än 100 000 anställda i 140 länder, förenklar Ericsson kommunikationen för kunder över hela världen. Läs mer på http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Pia Gideon, informationschef Telefonaktiebolaget LM Ericsson Tel. 070-519 2864; E-post: pia.gideon@lme.ericsson.se Lotta Lindgren, informationschef Flextronics Sverige AB Tel. 070-965 1204; E-post: lotta.lindgren@flextronics.se Om Multek Multek är ett av Flextronics International helägt dotterföretag. Multek är ledande tillverkare av avancerade mönsterkort och erbjuder ett brett spektrum av mönsterkortsrelaterade ingenjörstjänster och tillverkningsexpertis. Tack vare en organisation, byggd på snabb respons, kompetens och högteknologiska lösningar för mönsterkortstillverkning, möjliggör Multek dess kunder att snabbt nå marknaden. Tjänsterna erbjuds via fler enheter i ett globalt nätverk. För mer information om Multek, vänligen besök hemsidan: www.multek.com. För mer information om Flextronics, vänligen besök hemsidan: www.flextronics.com.

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 100 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 201,3 miljarder kronor (23,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com