Ericsson säljer verksamhet inom produktutveckling till TietoEnator

Ericsson har i dag tecknat avtal med TietoEnator om att sälja sin verksamhet inom produktutveckling i Karlstad, Luleå, Umeå och Skellefteå. Detta är i linje med Ericssons strategi att koncentrera utvecklingsverksamheten.

“Ericsson ser TietoEnator som en viktig framtida leverantör och strategisk partner”, säger Per-Arne Sandström, operativ chef för Ericsson. ”Försäljningen är ett led i vår övergripande strategi att konsolidera och effektivisera vår utvecklingsverksamhet.”

“Telekom är en långsiktig tillväxtmarknad och det är av stor strategisk vikt för oss att etablera detta partnerskap,” säger Åke Plyhm, vice koncernchef för TietoEnator. ”Ericsson är en viktig partner för oss.”

Överflyttningen av Ericssons utvecklingsverksamhet till TietoEnator beräknas ske i början av november 2002, under förutsättning att Konkurrensverket godkänner affären.

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 100 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 201,3 miljarder kronor (23,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com