Ericssons koncernledning

Nye VD och koncernchefen Carl-Henric Svanberg presenterar koncernledningen med tillträde 8 april 2003.
"Vårt mål för Ericsson är att skapa ett starkt och lönsamt företag, med fokus på tekniskt ledarskap, hög inre effektivitet och goda kundrelationer", säger Ericssons nya VD och koncernchef Carl-Henric Svanberg. "Gruppens sammansättning säkerställer rätt beslutsunderlag och genomförandekraft".

Utöver Carl-Henric Svanberg, President and CEO, Per-Arne Sandström, First Executive Vice President and Deputy CEO, och Karl-Henrik Sundström, Chief Financial Officer and Executive Vice President,  består koncernledningen av:

Ragnar Bäck, Executive Vice President, Asia Pacific
Mats Dahlin, Executive Vice President, Europe, Middle East and Africa
Gerhard Weise, Executive Vice President, Americas

Sivert Bergman, Vice President & General Manager, Transmission & Transport Networks
Mats Granryd, Vice President & General Manager, Supply
Bert Nordberg, Vice President & General Manager, Systems
Åke Persson, Vice President & General Manager, Mobile Systems CDMA
Per Tjernberg, Vice President & General Manager, Sourcing, fr o m 15 maj
Ej ännu tillsatt, Vice President & General Manager, Global Services

Carl Olof Blomqvist, Senior Vice President, Legal Affairs
Torbjörn Nilsson, Senior Vice President, Marketing & Strategic Business Development
Björn Olsson, Chief Information Officer
Britt Reigo, Senior Vice President, People & Culture - Marita Hellberg efterträder Britt Reigo i samband med att hon tillträder som personaldirektör
Henry Sténson, Senior Vice President, Corporate Communications
Jan Uddenfeldt, Senior Vice President, Technology

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har 99 000 anställda, 54 000 beviljade patent och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 227 miljarder kronor. Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com.