Förvärv av egna aktier

Förvärv av egna aktier Styrelsen för Telefonaktiebolaget LM Ericsson har beslutat att köpa Ericsson B-aktier enligt det bemyndigande som gavs på bolagsstämman den 31 mars i år. Bemyndigandet tillkännagavs i ett pressmeddelande redan under stämmodagen. Ericsson kommer att köpa tillbaka maximalt 1 804 000 B-aktier med ett nominellt belopp på SEK 1 före bolagsstämman 2001 för att på ett kostnadseffektivt sätt skapa en s.k. hedge för 1999 års incentiveprogram. Aktierna kommer endast att köpas till ett pris som, vid varje aktuell tidpunkt, ligger inom börsens prisintervall. Förvärvet av egna aktier kommer endast att ha en marginell effekt på det finansiella resultatet och på Ericssons finansiella position. Idag finns det 7,8 miljarder Ericsson B-aktier. Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Sten Fornell, Cheif Financial Officer Tel. 08-719 3426 Carl Olof Blomqvist, Senior Vice President och General Counsel Tel. 08-719 8250, 070-519 8250 Vidar Mohammar, Corporate Treasury Tel. +44 20 745 154 01 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00890/bit0002.pdf

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 100 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 201,3 miljarder kronor (23,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com