Marita Hellberg ny personaldirektör i Ericsson

Marita Hellberg har utsetts till ny personaldirektör i Ericsson. Hon efterträder Britt Reigo som valt att gå i pension vid 60 års ålder. Marita Hellberg kommer närmast från NCC där hon är personaldirektör.
Marita Hellberg började i Ericsson 1978 och tog året därpå examen vid Stockholms universitet som socionom. Hon har allt sedan hon började i Ericsson arbetat med personalfrågor i olika befattningar.

Åren 1999 - 2002 var hon personalchef för marknadsområde Europa, Mellanöstern och Afrika. Dessförinnan var hon personalchef för affärsområde Cellular Systems American Standards inom Ericsson Radio. Hon har också ansvarat för Ericssons chefsplanering.

I augusti 2002 tillträdde Marita Hellberg som personaldirektör i NCC.

Marita Hellberg är född 1955.

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har 99 000 anställda, 54 000 beviljade patent och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 227 miljarder kronor. Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com.