10 dagar kvar till VM i e-sport

E-sportsbolaget ESEN eSports AB arrangerade tillsammans med det svenska e-sportförbundet SESF en rad turneringar under augusti och september för att kvala fram det svenska landslaget i e-sport. De svenska kvalfinalerna avgjordes i början av september på ESEN eSports nya e-sportarena i Bromma. Sammanlagt deltog över 400 spelare i kvalen. Finalerna i League of Legends och Counter-Strike blev en rysare där det krävdes en avgörande karta i båda spelen.

esportarenaLandslagstruppen kommer åka till Taiwan den 5:e november 2018 och representera Sverige i det 10:e världsmästerskapen i e-sport. Finalerna spelas mellan den 9 och 12 november på Kaohsiung Arena med plats för 15 000 besökare där det kommer vara cirka 48 deltagande nationer i Taiwans näst största stad Kaohsiung.

-Landslagstruppen ser riktigt lovande ut. Jag tror det finns goda chanser för Sverige att ta pallplats i år. Säger Joakim Stenberg VD, ESEN eSports.

Landslagstruppen består totalt av elva spelare inom tre spelkategorier: FPS-spelet Counter Strike Global Offensive (CS:GO), fightingspelet Tekken 7 och MOBA-spelet League of Legends (LoL).

Spelarna som kommer representera Sverige i Counter-Strike

esportlandslaget

Från vänster: Aron “xajdish” Fredriksson, Alfred “RuStY” Karlsson, Hugo “HugoXD” Hallgren, Hugo ”ZER” Halvorsen, Benjamin “BENDJI” Söderna

Spelarna som kommer representera Sverige i League of Legends

LoL

Spelaren som kommer representera Sverige i Tekken 7

Tekken 7

Christoffer "Cyrox" Molander

Magnus Jonsson, ordförande Svenska E-sportföreningen
magnus.jonsson@sesf.se

ESEN är ett av Sveriges största e-sportbolag med en komplett infrastruktur för e-sport vilket innefattar egen e-sportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och Tv-produktion med över 200 sändningar i ryggen. ESEN är experter på liveproduktion av e-sport och står bakom nordens största e-sportturnering "King of Nordic" under eget varumärke. Men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare.

Om Svenska E-sportföreningen

Svenska E-sportföreningen (SESF) är ett förbund med syfte att främja esport i Sverige. SESF grundades 2008 och blev 2011 medlem i the International e-Sports Federation (IeSF). SESF är därmed Sveriges röst i IeSF och arrangerar även varje år kvalet till IeSF:s världsmästerskap. Sedan 2015 finns SESF även representerat i IeSF:s styrelse. SESF är sedan 2016 organiserat som ett förbund.

Om IESF

IESF World Championship arrangeras av det internationella e-sportförbundet IESF. Världsmästerskapet är ett årligt evenemang som tidigare bland annat ägt rum i Rumänien, Azerbadjan, Indonesien och Busan. IESF grundades i Sydkorea och har idag expanderat till 48 medlemsländer. Svenska E-sportförbundet SESF är sedan 2011 medlem i IESF och har en representant i styrelsen.