Avtalet med E-sportförbundet SESF förlängs i två år

Report this content

Sändnings- och produktionsbolaget ESEN esports AB (ESEN) meddelar idag att avtalet med E-sportförbundet SESF förlängs med två år.

Att E-sportförbundet SESF väljer att förlänga avtalet är strategiskt viktigt för ESEN och innebär att bolaget kommer att få uppdrag löpande under de kommande två åren. Förlängningen av avtalet innebär en trygghet för ESEN och kommer att ha en mindre påverkan på ESENs omsättning under de kommande två åren.

ESEN kan påbörja planeringen av årets VM direktsändningar från de 13:e världsmästerskapen, som i år kommer att arrangeras i Israel. De spel som det internationella e-sportförbundet, IESF hittills offentliggjort är eFootball PES series, CS:GO och DOTA 2.

- Det är extra kul att CS återigen är med bland titlarna i år, vilket förmodligen kommer att öka tittarantalet samt deltagarantalet. Att vi även ska producera och sända det europeiska kvalet och finalerna blir jättekul och något vi inte gjort innan. Sen ser vi flera projekt, där vi kan arbeta tillsammans med SESF för att ytterligare få e-sporten att växa, säger Johan Grape, vd ESEN  i en kommentar.

- ESEN har varit med på vår och landslagets resa sedan 2017. Tillsammans har vi lyft landslaget till nya höjder. Bland framgångarna finns ett VM-silver i Counter-strike från 2018 och ett VM-guld i DOTA 2 från 2019. Vi ser fram emot två nya år tillsammans, säger Magnus Jonsson, Ordförande i SESF.

Denna information är sådan som ESEN eSports AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-04-30 12:33 CET.

Johan Grape, VD ESEN esports AB
johan@esenstudio.com

Om ESEN esports AB

ESEN är ett sändnings och produktionsbolag inom esport med en komplett infrastruktur för att arrangera och producera esport, vilket innefattar en egen esportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och TV-produktion med över 300 sändningar i ryggen. ESEN eSports är experter på liveproduktion och står bakom Nordens största esportturnering "King of Nordic" under eget varumärke, men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare. ESEN eSports är noterade på Spotlight Stock Market och har sina lokaler i Bromma, Stockholm.

Citat

- ESEN har varit med på vår och landslagets resa sedan 2017. Tillsammans har vi lyft landslaget till nya höjder. Bland framgångarna finns ett VM-silver i Counter-strike från 2018 och ett VM-guld i DOTA 2 från 2019. Vi ser fram emot två nya år tillsammans.
Magnus Jonsson, Ordförande i SESF
Det är extra kul att CS återigen är med bland titlarna i år, vilket förmodligen kommer att öka tittarantalet samt deltagarantalet. Att vi även ska producera och sända det europeiska kvalet och finalerna blir jättekul och något vi inte gjort innan. Sen ser vi flera projekt, där vi kan arbeta tillsammans med SESF för att ytterligare få e-sporten att växa.
Johan Grape, vd ESEN