EU:s starka stöd fortsätter

Att hjälpa länder som drabbas av skogsbränder i sommar är en topprioritering för EU. EU-kommissionens sambandscentral ERCC (Emergency Response Coordination Centre) arbetar dygnet runt och står i ständig kontakt med Grekland, Sverige och Lettland som alla har begärt EU-stöd.

EU-kommissionens ordförande Juncker och kommissionär Stylianides har vid upprepade tillfällen framfört EU-kommissionens åtagande att hjälpa de drabbade länderna så länge som det behövs.

Släckningsplan, helikoptrar och brandpersonal på marken har mobiliserats och sänts ut genom EU:s civilskyddsmekanism.

Läget i Sverige är fortsatt kritiskt och många av de resurser som sänts ut kommer att stanna kvar in i augusti. Det gäller exempelvis franska plan och markenheter, litauisk helikopter, polska och tyska markenheter med personal och fordon. Några av planen har behövt service i hemlandet men har sedan återvänt.

Så här långt har EU-kommissionen hjälpt till att förmedla 9 flygplan, 6 helikoptrar för brandbekämpning, 67 brandfordon och över 340 brandmän från Italien, Frankrike, Tyskland, Litauen, Danmark, Portugal, Polen och Turkiet. Det turkiska planet beräknas anlända i eftermiddag, 27 juli. Aldrig någonsin har så många länder samtidigt engagerat sig i ett medlemslands skogsbränder.

Förutom resurserna från medlemsländerna har EU skickat tre civilskyddsexperter. Sverige har också fått hjälp från satellitsystemet Copernicus med detaljerad kartläggning av brandområdena.

EU-kommissionen delfinansierar transportkostnaderna för länderna som erbjuder hjälp.

Accepterade erbjudanden via EU:s civilskyddsmekanism:

Land                     Utsända resurser

Italien                   2 Canadair-plan

Frankrike              2 Canadair-plan, 1 Beechcraft-plan, 1 markenhet för brandbekämpning – 60 personer

Tyskland               5 helikoptrar, 1 markenhet för brandbekämpning – 53 personer, 11 fordon

Litauen                 1 helikopter

Polen                    2 markenheter för brandbekämpning – 139 personer, 44 fordon

Danmark               2 markenheter för brandbekämpning – 55 personer, 12 fordon

Portugal                2 plan (Air Tractor)

Turkiet                  1 Canadair-plan

Kontaktperson EU-kommissionen i Sverige