Euroflorist Intressenter AB (publ) Delårsrapport | Juli | September |2020

Juli till September | 2020

Koncernens intäkter uppgick till 293,6 Mkr (202,9 Mkr).

Bruttovinstmarginal uppgick till 23 procent (18,5 procent).

Justerad EBITDA uppgick till 37,3 Mkr (7,1 Mkr).

Justerad EBITDA marginal uppgick till 12,7 procent (3,5 procent).

Resultat före skatt uppgick till 26,9 Mkr (-8,7 Mkr).

Periodens totala kassaflöde uppgick till -14,6 Mkr (-7,9 Mkr).

Januari till September | 2020

Koncernens intäkter uppgick till 1 189,8 Mkr (772 Mkr).

Bruttovinstmarginal uppgick till 23,3 procent (18,7 procent).

Justerad EBITDA uppgick till 173,3Mkr (45,3 Mkr).

Justerad EBITDA marginal uppgick till 14,6 procent (5,9 procent).

Resultat före skatt uppgick till 132,9 Mkr (-0,1 Mkr).

Periodens totala kassaflöde uppgick till 100,2 Mkr (-20,9 Mkr).

Per Lindsjö | Har ordet

Covid-19 pandemin fortsätter att påverka oss som människor, hur vi kan umgås med familj och vänner, hur vi arbetar och det sätt vi gör affärer på. Hela vårt samhälle har påverkats och kommer förmodligen att påverkas under en lång tid framöver. För Euroflorist del har pandemin fortsatt haft en positiv effekt även då många länder och samhällen lättade på restriktionerna under sommarmånaderna. Våra medarbetare har fått välbehövlig vila under semesterperioden efter ett intensivt första halvår med många fina prestationer, både på individ- och gruppnivå. Vi har fortsatt tacklat utmaningen med markant ökade försäljningsvolymer på ett bra sätt. Parallellt har vi fortsatt arbetet med ett flertal strategiska projekt som förväntas skapa ytterligare värde för våra kunder och oss som företag kommande kvartal.

I skrivande stund ser vi en ökad smittspridning i samhället vilket naturligtvis är oroande och vi gör allt vad vi kan för att säkerställa att våra blomsterleveranser även fortsättningsvis kan levereras på ett säkert sätt till våra kunder runt om i Europa och övriga världen. Våra flexibla och väletablerade distributionskanaler har hittills under pandemin visat sig framgångsrika och förväntan är att vi även framöver kan leverera blomsterbuketter till våra kunder vid en ökad smittspridning i samhället.

Det tredje kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal, främst med tanke på att det inte innehåller några speciella högtider som normalt ger oss ökade försäljningsvolymer. Kvartalet är normalt också präglat av lägre aktivitet sett över hela blomsterförmedlingsbranschen, där vi inte varit något undantag. Precis som de två kvartalen närmast före har det tredje kvartalet i år inneburit ökad försäljning, klart bättre marginaler och således även ett bättre resultat än motsvarande period föregående år. Nedgången vid jämförelse med andra kvartalet är naturlig då det tredje kvartalet även under rådande omständigheter är ett säsongsmässigt svagare kvartal.

De första nio månaderna har resulterat i ett justerat EBITDA resultat om 173,3 Mkr och är mer än 100 Mkr bättre än vårt tidigare bästa helårsresultat. Med nuvarande finansiella ställning med historiskt låg skuldsättningsgrad gör att vi står  starkt rustade för kommande utmaningar och möjligheter framöver.

Med de säsongsmässiga utmaningar kvartalet normalt sett innebär är jag tillfreds med att vi har förmedlat närmare 620 000 blomsterbuketter i kvartalet, vilket gör det till det tredje mest framgångsrika kvartalet i vår historia. Denna bedrift är bara överträffad två gånger, vilka har varit årets två första kvartal. Samtliga tre regioner påvisar fina resultat och mycket goda tillväxtsiffror i förhållande till jämförbar period föregående år, med UKI som den region som fortsatt presterar allra bäst. I skrivande stund har vi levererat långt fler buketter än vad vi gjorde under hela föregående år, vilket är mycket glädjande trots den svåra tid vi befinner oss i. Att vi på så kort tid lyckats växla upp vår verksamhet i samtliga regioner och funktioner är jag mycket stolt över. Jag ser med tillförsikt fram mot årets sista kvartal där den intensiva julperioden nu står för dörren.

VD | Koncernchef

Malmö, 26:e nov 2020

För närmre upplysnigar kontakta:

Per Lindsjö, verkställande direktör.

E-post: per.lindsjo@euroflorist.com

Per Gränse, CFO.

E-post: per.granse@euroflorist.com

Delårsrapporten är sådan information som Euroflorist Intressenter AB (publ) är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26:e november 2020.