Forskning för samhället i fokus när FN:s säkerhetsråd besöker ESS

FN:s Säkerhetsråd besökte i dag European Spallation Source (ESS) i Lund tillsammans med Sveriges utrikesminister Margot Wallström. Den stora delegationen togs emot på ESS-området av Lars Börjesson, ordförande för European Spallation Source ERIC Council, och John Womersley, ESS Director General.

De 15 FN-ambassadörerna som representerar medlemsländerna i Säkerhetsrådet kom i eftermiddags till ESS, i samband med deras tredagarsbesök i Sverige.

Sveriges utrikesminister Margot Wallström gladdes åt kunna ta med de prominenta gästerna till denna europeiska forskningsinfrastruktur, för vilken Sverige är värdland tillsammans med Danmark.

-Vi är stolta att kunna visa ESS för Säkerhetsrådet. Vi talade om teknologisk utvecklig och globala utmaningar och hur forskning och innovation kan användas för att möta dagens problem och kriser, säger utrikesminister Margot Wallström.

Den flervetenskapliga forskningsanläggningen ESS byggs i Lund och baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla, vilket innebär unika forskningsmöjligheter.

European Spallation Source ERIC (European Research Infrastructure Consortium) har för närvarande 15 medlems- och observatörsländer, som tillsammans bygger och driver den storskaliga forskningsinfrastrukturen. Samarbete över gränserna är nödvändigt för att lyckas med denna vetenskapliga strävan, och ESS byggs med hjälp av hundratals vetenskapsmän och ingenjörer på partnerinstitut över hela världen i en gemensam global ansträngning. ESS planeras öppna för forskning 2023 och kommer att ta emot upp till 3 000 forskare årligen som ska utföra sina vetenskapliga experiment på anläggningen.

-Vi är hedrade och glada över att ta emot FN:s Säkerhetsråd i dag. ESS är ett lysande exempel på internationellt samarbete, med europeiska länder som samlar sina resurser för att bygga anläggningen och med anställda från hela 50 länder, säger John Womersley. Men ESS är mer än bara en symbol för samarbete – det här besöket betonar den nyckelroll som vetenskaplig och teknisk innovation måste spela för att hjälpa till med att ta itu med världens viktiga utmaningar, från hållbar energi till hälso- och sjukvård över bättre materialanvändning.

John Womersley berättade för FN-ambassadörerna om ESS-projektet, med fokus på de vetenskapliga fördelarna för samhället. Besökarna fick också möjlighet att se byggets framsteg och lära sig mer om anläggningen under en guidad tur på byggområdet. 2018 är ett intensivt år på ESS, då toppen nås i byggnadsarbetena, installationsarbeten i delar av anläggningen, leveranser av teknisk utrustning från medlemsländerna och driftsättning av jonkällan.

Sverige är ett av de icke-permanenta medlemsländerna i Säkerhetsrådet och står under helgen värd för Säkerhetsrådets årliga informella arbetsmöte med FN:s Generalsekreterare António Guterres. Arbetsmötet är för första gången förlagt utanför USA, på tidigare Generalsekreteraren Dag Hammarskjölds gård Backåkra på Österlen i Skåne. Backåkra används i dag som mötesplats för internationellt samarbete, miljö, fredsforskning och mänskliga rättigheter.

För mer information:

Julia Öberg, ESS Press Officer, +46 46 888 33 11/+46 721 79 23 11 julia.oberg@esss.se

European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla, som just nu byggs i Lund. European Spallation Source ERIC har för närvarande 15 medlems- och observatörsländer, med Sverige och Danmark som värdländer.

FN:s säkerhetsråd besöker ESS i Lund under sitt tredagars besök i Sverige

Vi är stolta att kunna visa ESS för Säkerhetsrådet. Vi talade om teknologisk utvecklig och globala utmaningar och hur forskning och innovation kan användas för att möta dagens problem och kriser.
Utrikesminister Margot Wallström
Vi är hedrade och glada över att ta emot FN:s Säkerhetsråd i dag. ESS är ett lysande exempel på internationellt samarbete, med europeiska länder som samlar sina resurser för att bygga anläggningen och med anställda från hela 50 länder. Men ESS är mer än bara en symbol för samarbete – det här besöket betonar den nyckelroll som vetenskaplig och teknisk innovation måste spela för att hjälpa till med att ta itu med världens viktiga utmaningar, från hållbar energi till hälso- och sjukvård över bättre materialanvändning.
John Womersley, ESS Director General