Simulering ska trygga störningsfria elnät för ESS

Med världsledande simuleringsteknik ska ett forskarteam från universitetet i Aachen, Tyskland, säkra energisystemen vid European Spallation Source (ESS). Teamet ska utveckla en simuleringsmodell där det överordnade 130 kV elnätet och ESS integreras. Genom tekniken kan man sedan simulera olika störningar i realtid och undersöka hur påverkan på elnätet och ESS kan undvikas. Teamet ska även undersöka vilka möjligheter som finns att energieffektivisera ESS.

Idag fortsätter ESS, E.ON och Lunds Energi förstudien kring en hållbar energilösning genom att teckna avtal med universitetet (RWTH) i Aachen, Tyskland. Universitetet är världsledande inom sitt område, simulering av komplexa kraftsystem.

- Det är nödvändigt att energiförsörjningen till ESS är stabil och att ESS inte får någon negativ påverkan på elnätet. Med hjälp av en avancerad simuleringsmodell kan vi utveckla ett pålitligt system som minimerar dessa risker. Denna simulering ger oss möjligheten att ta vår hållbara energilösning ett steg längre, säger Patrik Carlsson, Teknisk Direktör på ESS.

En viktig del i ESS energilösning är elanslutningen där utmaningen är att med hög leveranssäkerhet tillföra el med rätt kvalitet till forskningsanläggningen utan att det stör verksamheten.

ESS energisystem måste vara tillförlitligt eftersom det finns central utrustning i ESS-anläggningen som är mycket känslig för störningar från elnätet. Ett strömavbrott skulle kunna leda till att flera veckors värdefull forskning går förlorad. Omvänt kan ESS-anläggningen också ge upphov till störningar ut på elnätet vilket kan påverka boende i regionen eller regionala elproduktionsanläggningar.

- Att kombinera hållbar energiförsörjning med pulserande belastning är en verklig utmaning ur konstruktionsperspektiv, och kommer att flytta fram gränserna för dagens teknik. ESS energiförsörjningslösning kommer att stimulera nytänkande och synliggöra vilken teknik som krävs för framtidens smarta nät. Vi har både den infrastruktur och kompetens som krävs, säger professor Rik De Doncker, Aachens universitet.

För att minimera eventuella elnätsstörningar ska RWTH, redan i designfasen, utveckla en simuleringsmodell där det överordnade 130 kV nätet och ESS integreras. Genom tekniken kan man sedan simulera olika störningar i realtid och undersöka hur påverkan på elnätet och ESS kan undvikas.

ESS utrustning använder betydande mängder elenergi. Med hjälp av modelleringen i RWTH kommer forskare inte bara att säkra elkvaliteten utan också prova lösningar för att minska energianvändningen, det vill säga att energieffektivisera ESS anläggningen.

Parterna har idag tecknat ett samarbetsavtal som börjar gälla med omedelbar verkan.

Anders Olsson, vice VD E.ON Nordic. Tel  +46 706 346811. E-mail: anders.olsson@eon.se
Patrik Carlsson, Teknisk Direktör ESS. Tel +46 46 888 30 81. E-mail: patrik.carlsson@esss.se
Sylvia Michel, VD och koncernchef Lunds Energikoncernen AB Tel +46 70 266585 sylvia.michel@lundsenergikoncernen.se

Professor. Dr. h.c.Rik W. De Doncker, RWTH Aachens universitet, tel + 49 241 804 96 67
E-mail: post_erc@eonerc.rwth-aachen.de

ESS är ett europeiskt forskningsprojekt som finansieras av 17 länder. ESS kommer att bli världens mest kraftfulla partikelaccelerator för materialforskning med placering i Lund, Sverige. Tillsammans med E.ON och Lunds Energi utvecklas en världsunik,  hållbar energilösning som motsvarar det löfte den svenska regeringen gav i samband med att beslutet togs att ESS ska byggas i Sverige.

E.ON Energy Research Center (E.ON ERC) vid RWTH Aachen University bedriver forskning inom energiområdet med fokus på hållbarhet. E.ON ERC är världsledande inom bland annat realtidssimulering av komplexa energisystem. Centret är sponsrat av E.ON.