Europolitan ny huvudsponsor av En Rökfri Generation

PRESSMEDDELANDE - Karlskrona 2000-05-02 Ny huvudsponsor av En Rökfri Generation Europolitan bidrar till en rökfri värld Europolitan träder in som huvudsponsor för stiftelsen En Rökfri Generation. Stiftelsen gör bland annat klassbesök för att inspirera ungdomar att inte börja använda tobak. Nu i vår är en tävling igång där elever gör en kampanj för att öka politikernas engagemang i tobaksfrågan. - Europolitan vill bidra till att stärka ungdomars självkänsla så att de själva fattar beslutet om de ska börja använda tobak eller ej, säger Nina Klemming, marknadskommunikatör på Europolitan. Att som företag vara en god samhällsmedborgare är viktigt för Europolitan och rökningen är en angelägen fråga. Europolitan sponsrar En Rökfri Generations största projekt - klassbesök och Skoltävlingen 2000. Målet med tävlingen är att få politikerna att lyssna på ungdomarnas krav på handlingskraft när det gäller tobaksfrågan. Tävlingen är Sveriges största skoltävling och mer än 600 000 ungdomar bjuds in att delta. Själva omröstningen sker på Internet. - Europolitan gör en viktig insats för dagens ungdomar genom att stötta En Rökfri Generation, säger Gunilla Steinwall, generalsekreterare på En Rökfri Generation. Företaget har ett starkt fäste bland ungdomar och det gynnar även vårt arbete. En Rökfri Generation har som mål att barn och ungdomar inte ska börja använda tobak. Stiftelsen är politiskt och religiöst obunden och har ca 30 heltidsanställda som arbetar med information och opinionsbildning. Det handlar inte om att skrämma och förmana utan om att få ungdomarna att själva tänka efter, argumentera och ta ställning till tobak med värderingsövningar och rollspel som metod. Eleverna får också lära sig att stå emot grupptryck, göra medvetna val och att stärka sitt självförtroendet. För stiftelsen En Rökfri Generation är stöd från företag och enskilda givare mycket viktigt. Bland organisationens samarbetspartners finns bland annat ett flertal reklambyråer som arbetar till reducerat pris eller på helt ideell basis. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB samt systerbolagen Europolitan Stores AB, Ocom AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 1000 personer. För mer information kontakta: Lotta Hansson, pressinformatör, Europolitan AB, telefon: 0708-33 13 51, e-post: lotta.hansson@europolitan.se Nina Klemming, marknadskommunikatör, Europolitan AB, telefon: 0708-33 15 61, e-post: nina.klemming@europolitan.se Gunilla Steinwall, generalsekreterare, En Rökfri Generation Telefon: 0708-33 44 71, e-post: gunilla@nonsmoking.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00780/bit0002.pdf