Europolitan och Ericsson: Fokus på telematik i nytt samarbetsavtal

Europolitan och Ericsson: Fokus på telematik i nytt samarbetsavtal Europolitan och Ericsson har tecknat ett samarbetsavtal kring gemensam utveckling, marknadsföring och försäljning av telematiktjänster - en ny starkt växande marknad. Avtalet mellan Europolitan och Ericsson omfattar gemensam utveckling, försäljning, och marknadsföring av telematiktjänster för larm, övervakning, drift och underhåll. Telematik handlar om trådlös kommunikation mellan maskiner med hjälp av GSM-teknik. Genom detta samarbete kan Europolitan och Ericsson anpassa telematiklösningar efter det enskilda företagets unika behov. - Ericssons kunskap inom mobiltelefoni och kunnande inom området kommunikationslösningar som kombinerar tele- och datateknik gör att vi tillsammans kan skräddarsy mycket konkurrenskraftiga tjänster för våra gemensamma kunder, säger Robert Allwin, ansvarig för New Business på Ericsson. - Vår målsättning är att vara den ledande leverantören av nya tjänster som kombinerar mobiltelefoni och data, och genom samarbetet med Ericsson befäster vi denna ställning. Våra lösningar ska dessutom kunna specialanpassas för varje enskilt företag och de behov som dess medarbetare och kunder har, säger Mikael Frostensson, ansvarig för affärsområdet telematik på Europolitan. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB, samt Europolitans systerbolag Europolitan Stores AB, Ocom AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 1200 personer. Mer information finns på www.europolitan.se Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Mer information finns på www.ericsson.se/pressroom För mer information kontakta: Mikael Frostensson, ansvarig affärsområdet telematik, Europolitan AB Telefon: 0709-61 41 46, e-post: mikael.frostensson@europolitan.se Robert Allwin, chef för New Business, Ericsson, Telefon 070-519 62 63, e-post: robert.allwin@ese.ericsson.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00010/bit0002.pdf