Europolitan och Nordic Alarm i projekt

Europolitan och Nordic Alarm i projekt om larm för det intelligenta hemmet Att på distans via mobiltelefonen kontrollera, styra och bevaka bostaden kommer att bli en möjlighet inom en snar framtid. Europolitan och Nordic Alarm har i ett gemensamt projekt utvecklat en prototyp på en larmtjänst där de boende på distans kan få information om status och händelser i hemmet. Tjänsten testas i en demonstrationslägenhet för det intelligenta hemmet. Med tjänsten kan de boende få information om status och händelser mobilt via SMS eller WAP eller via en dator kopplad till Internet. Det kan sätta på eller stänga av lägenhetslarm och få information om larmet utlösts. I framtiden kommer det att finnas ett stort urval av trådlösa tjänster för det intelligenta hemmet. Med dessa tjänster kommer kunden att kunna konfigurera systemet och aktivt styra händelser i bostaden, till exempel öppna en dörr åt hantverkare eller slå av eller på värme och belysning. Allt ska kunna hanteras via en mobiltelefon med WAP eller en dator. Prototyplarmet baseras på ett koncept för det intelligenta hemmet, vars tekniska plattform bygger på Europolitans GSM-nät och Nordic Alarms system för trådlös kommunikation, Nordic SmartBox. WAP-applikationen har utvecklats i samarbete mellan Nordic Alarm, Real Time Technology och Melody Interactive Solutions. Säkerhet mot intrång i systemen är en av nycklarna för framtidens tjänster för det intelligenta hemmet. Europolitan och Nordic Alarms prototyplarm bygger på flera av de säkerhetslösningar som finns i Europolitans GSM-nät vilket gör tjänsten mycket säker för intrång. Nordic SmartBox är hjärtat i ett system baserat på ett radionätverk, bestående av själva kommunikatorn (Nordic SmartBox) och noder. Enheterna kommunicerar med varandra i två riktningar, vilket är unikt för den här typen av system. Noderna hanterar bland annat temperaturmätning, rörelsedetektering, fuktdetektering, till eller frånslag av belysning, värme. Tack vare att Nordic SmartBox kommunicerar trådlöst (inga trådar att klippa av) och krypterar all information, förhindras obehöriga att ta kontroll över systemet. Tjänsten och andra tjänster för det intelligenta hemmet demonstreras i en visningslägenhet i Erik Dahlbergsgatan i Stockholm under perioden 23 oktober till 15 december. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB samt Europolitans systerbolag Europolitan Stores AB, Ocom AB, Doberman AB och Mobile Relations AB sysselsätter omkring 1200 personer. Nordic Alarm AB skyddar materiella och immateriella tillgångar genom att erbjuda intelligenta säkerhetssystem som integrerar inbrottsskydd, tillträdesskydd, övervakning och personskydd. Egen utveckling av intelligenta produkter och system med stort IT-innehåll har gett Nordic Alarm en unik position på säkerhetsmarknaden. Företaget är en av de ledande leverantörerna av högsäkerhetssystem i Sverige. Nordic Alarm satsar också stort på produkter och system för det intelligenta hemmet och kontoret. Huvudkontoret ligger i Solna. Bland kunderna finns Försvaret, Polisen, McDonalds, Shell och ICA. För mer information kontakta: Anders Thomsen, Marknads- och försäljningsansvarig, Telematik, Europolitan AB, telefon: 0708-33 10 09, e-post: anders.thomsen@europolitan.se Jens Lennen, VD, Nordic Alarm AB, telefon: 08-514 94 901, 070-77 36 750, e-post: jens.lennen@nordicalarm.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/27/20001027BIT01240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/27/20001027BIT01240/bit0002.pdf