Europolitan skapar Framtidslabb för nästa generations mobiltelefoni-tjänster

Europolitan skapar Framtidslabb för nästa generations mobiltelefoni-tjänster Europolitan öppnar ett framtidslaboratorium i Karlskrona. Fokus i Framtidslabbet kommer att bli utveckling av nya tjänster för UMTS, tredje generationens mobilnät. I Framtidslabbet kommer Europolitan att arbeta fram och testa koncept inom exempelvis mobilt Internet, multimedia, elektronisk handel, telematik och trådlösa tjänster för såväl hem som för företag. I Framtidslabbet vill Europolitan visa och konkretisera hur framtidens mobila tjänster kommer att utnyttjas i vår allt mer rörliga vardag. Europolitans Framtidslabb blir därmed en samlingsplats för det utvecklingsarbete för nya tjänster som bedrivs inom företaget. En av uppgifterna för Framtidslabbet är att i höst inleda samarbeten med högskolor och universitet i landet och därigenom erbjuda teknikutvecklingsuppgifter inom Europolitan. Framtidslabbet kommer också att fungera som ett "show-room" för massmedia, samarbetspartners och Europolitans personal. Den största delen av GPRS-utvecklingsarbetet sker också i Framtidslabbet. - Vi kommer också att arbeta med att utveckla tjänster i samarbete med Vodafone på ett ännu mer strukturerat sätt än tidigare, säger Magnus Forsbrand, teknisk chef på Europolitan. Ett flertal av våra leverantörer och samarbetspartners, t.ex. Nokia och Ericsson, har redan uttalat sitt intresse för att medverka i Framtidslabbet, vilket känns oerhört stimulerande. Europolitans Framtidslabb kommer att ledas av Jonas Toll, med gedigen erfarenhet från Europolitans teknikutvecklingsverksamhet. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB, samt Europolitans systerbolag Europolitan Stores AB, Ocom AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 1200 personer. Mer information finns på www.europolitan.se För mer information kontakta: Magnus Forsbrand, teknisk chef, Europolitan AB, telefon: 0708-33 10 41, e-post: magnus.forsbrand@europolitan.se Johan Holmgren, pressansvarig Europolitan AB, telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@europolitan.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00480/bit0002.pdf