Ny styrelse i Euroseek

Ny styrelse i Euroseek Euroseek som nu erövrar den europeiska Internetmarknaden genom uppköp och stora samarbetsavtal har tillsatt en ny styrelse. Den nya styrelsen har en gedigen erfarenhet från svenskt och internationellt näringsliv och besitter den kompetens som krävs för att ytterligare stärka Euroseeks position på Internetmarknaden. Det svenska bolaget Euroseek (www.euroseek.com), med Internettjänster såsom portaler, sökmotor, information, underhållning, e-handel och trådlös bredbandsaccess har tillsatt en ny styrelse bestående av 6 ledamöter och 2 suppleanter. Ordföranden, Matts P. Ekman, har gjort en internationell karriär inom Electrolux, bland annat som finansdirektör. Nu sitter han i Electrolux ledningsgrupp. Matts P. Ekman är, förutom styrelseordförande i Euroseek, även vice styrelseordförande i handelshuset Ekman & Co. AB, styrelseledamot i Investment AB Öresund och Hagströmer & Qviberg Kapitalförvaltning. Magnus Lemmel har en karriär bakom sig som chef för EU:s Generaldirektorat för industri-frågor, han har varit biträdande generaldirektör för Industriförbundet och haft flera tyngre positioner inom GATT. Idag är han delägare i Venture Capital Fund Aldano AB och har även suttit i styrelserna för flera av Ericssons dotterbolag. Euroseeks VD, Catherine Sahlgren, har en karriär bakom sig som kedjedirektör på Pressbyrån och kommer tidigare från McKinsey & Co, där hon arbetade som konsult främst inom avdelningen för bank- och finans. Johan Brenner är idag VD på E*Trade Europe och har en tioårig karriär bakom sig inom ABB, bland annat inom ABB Financial Services och som VD för ABB Power Ventures. Johan Brenner har även en lång erfarenhet från Kinnevikgruppen, som VD för MTG och ansvarig för MTG:s börsintroduktion. Johan Brenner var även ansvarig för affärsområdet interaktiva medier på MTG. Senare blev han vice VD för Kinnevik-koncernen och VD för 3C Communications och Investment AB Kinnevik. Johan Brenner har också varit med och startat Time Vision. Ulrich Schmidt sitter idag bland annat i ledningsgruppen för förlaget Hans Mueller, där han ansvarar för företagets on-line verksamhet. Mellan 1994 och 1998 var Ulrich Smith VD för Tessloff Verlag och 1998 blev han partner och VD i Euroserve Media. Idag sitter Ulrich Schmidt både i styrelsen och ledningsgruppen för ad pepper media och Sharelook. Han är styrelseordförande i Autostar AG och Fashionmarket AG och arbetar idag även som konsult inom förvärv och uppköp på CMGI. Marcel Erni är grundare och VD i Partners Group i Zug. Han har en gedigen bakgrund inom bank och finans, bland annat som konsult på McKinsey & Co. och inom privatmarknaden på Goldman, Sachs & Co bank. Suppleant Arne Åkerson har suttit i styrelsen sedan 1996, och har en stor erfarenheter från marknadsföring och försäljning, bland annat från Sandvik AB. Arne Åkerson har startat flera bolag inom båtindustrin och sitter nu som styrelseordförande i Bear Shipping Co., Ltd., Åkerson & Co. AB och B.T. Hellsten and Associates, LLC. Lars Bergström kompletterar styrelsens kunskap inom teknologi och programmering och har valts in i Euroseeks styrelse som suppleant. Lars Bergström är finanschef i Translator Teknikinformation och agerar nu rådgivare åt nystartade teknologibolag. Han sitter i styrelsen för PromaCom och Tagmaster. För mer information, kontakta: Catherine Sahlgren, VD på Euroseek, på tfn 070 - 567 25 50, eller via e- post på catherine.sahlgren@euroseek.net Euroseek (www.euroseek.com) är den ledande europeiska Internettjänsten med egen Internetaccess baserad på trådlöst bredband, ett stort utbud av integrerade Internettjänster samt egen sökmotor. Euroseek-portalen och dess innehåll görs unikt för alla europeiska länder och på 39 språk. Euroseek skall erbjuda prisvärd Internetuppkoppling, relevant information, multimedia, underhållning, tjänster och e-handel för alla européer, snabbt och säkert - när som helst och var som helst. Euroseek har sitt huvudkontor i Stockholm, med närmare 100 anställda och en portaltrafik på 28 miljoner besök och 109 miljoner sido-exponeringar per månad. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000626BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000626BIT00880/bit0002.pdf