EliteProspects satte nytt trafikrekord under NHLs Draft-vecka

Everysport Media Group AB (ESMG) meddelar idag att EliteProspects.com uppnådde ett nytt trafikrekord under en händelserik förra vecka, bestående av NHL Draften samt början för free agency-perioden. Totalt hade sajten nära 1.5 miljoner unika besökare och 14 miljoner sidvisningar, vilket är högre än vad någonsin uppmätts för sajten. – Vi har fokuserat hårt på premium-innehåll och unika funktioner och tjänster på Eliteprospects vilket gjort sajten till ett nav för hockeyintresserade på en global nivå, säger ESMGs VD Hannes Andersson.

Eliteprospects är en av världens största hockeysajter. Sedan den grundades i Sverige 1999, har sajten vuxit till att bli en encyklopedi för hockeyfans från hela världen. Under de senaste tre åren har trafiken vuxit exponentiellt, där exempelvis trafiken i Nordamerika ökat med mer än 100% under perioden.

Under ett år där hockeyn drabbats hårt av den pågående pandemin har EliteProspects fokuserat extra på att lansera nya unika statistikfunktioner och innehållstjänster vilket fått trafiken att växa ytterligare. I mitten av 2020 lanserades även EP Connect, en rad LinkedIn-inspirerade funktioner för hockeyspelare och coacher.

NHLs Draft hölls nästan fyra månader senare än planerat och via en digital sändning snarare än på plats i en arena. Men intresset för draften var skyhögt även i år och det hjälpte att lyfta trafiksiffrorna på EliteProspects till nya rekordnivåer. Det tidigare rekordet om 1.3 miljoner unika besökare under en vecka sattes första veckan av 2020 till följd av den då pågående JVM-turneringen.

Sedan 2016 har den genomsnittliga trafiken på sajten under en vecka tredubblats. EliteProspects.com har sedan dess även etablerat sig ytterligare i Nordamerika och även öppnat upp kontor i Tampa, Florida. Plattformen har samtidigt breddat sin profil och används nu av både hockeyfans, aktiva utövare såväl som av professionella inom hockeybranschen. Utöver det har content- och datasamarbeten utvecklats med National Hockey League (NHL) och nya B2B-samarbeten med större hockeyklubbar och mediahus världen över. Inför årets NHL Draft lanserade man även en Draft Guide, i form av en 1 200 sidor stor publikation som mottogs mycket väl av EliteProspects Premium-prenumeranter.

– Att slå det tidigare besöksrekordet i dessa utmanande tider sammanfaller med hockeyns återkomst på många platser världen över. Det bygger en bra grund för vidare tillväxt. Våra besökare är törstiga på än mer hockeyinnehåll och responsen har varit mycket positiv kring de nya tekniska funktioner vi lanserat, säger Peter Sibner som är ansvarig för ESMGs Nordamerika-bolag och produktchef för EliteProspects.

Hannes Andersson, VD Everysport Media Group AB, tel: +46 70 736  56 25
hannes.andersson@esmg.se

Peter Sibner, President of ESMG North America / EliteProspects, tel: +1 941 210 1900,
e-mail: peter.sibner@eliteprospects.com

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.