Everysport Media Group expanderar till Finland och Tyskland

Everysport Media Groups (ESMG) internationella hockeysajt Elite Prospects har idag lanserat sin senaste internationella satsning, i form av två nya hockeysajter inom det redaktionella konceptet Rinkside, riktade mot publiken i Finland och Tyskland. "Finland och Tyskland är två högintressanta mediemarknader, där hockeyn är stor och vi redan har gott om trafik och etablerad affär på annons- och konsumentsidan", säger Hannes Andersson, ESMGs VD.

Elite Prospects är sedan länge en auktoritet inom global hockeymedia, med över 1,5 miljon unika besökare per vecka från hela världen. Efter en framgångsrik etablering i Nordamerika för två år sedan riktar ESMG nu blicken mot nyckelmarknader i Europa med nischat innehåll anpassat för en lokal publik.

Den redaktionella sajten Rinkside fanns sedan tidigare på engelska, men idag släpps även lokala versioner på finska respektive tyska. Allt innehåll på sajten är producerat av lokala skribenter med hög expertis inom Elite Prospects nisch. Målsättningen med lanseringen är att stärka kunderbjudandet och ytterligare stärka slutkundsaffären utanför den engelskspråkiga världen. Planen är att sajterna ska ta upp kampen och kunna konkurrera med etablerade lokala sportmedier om läsare såväl som annonsörer.

”Elite Prospects är ute på en mycket spännande resa runt om i hockeyvärlden. Nu stundar säsongens allra mest intensiva månader med slutspel i nationella ligor, två VM-turneringar och även en NHL-draft i sommar. Det vill vi kunna bevaka med hög kvalitet för våra besökare från världens alla hörn, så satsningen på marknader som Finland och Tyskland ligger perfekt i tiden”, säger Peter Sibner, USA-chef på ESMG och varumärkesansvarig för Elite Prospects.

Lanseringen är ett led i ESMGs strategi att växa och utveckla sina befintliga varumärken på nya marknader med hjälp av lokal närvaro och anpassade, lokala erbjudanden mot såväl slutkunder som annonsörer. De nu lanserade sajterna ger också Elite Prospects en tydlig röst i respektive lands nyhetsbevakning omkring ishockey.

”I Finland är hockey redan den största professionella sporten och i Tyskland är den på fin frammarsch efter landets framgångar på den internationella scenen. Det är länder där vi redan idag har mycket trafik och prenumeranter genom Elite Prospects och vi ser lanseringarna av de nya sajterna som en plattform för vidare expansion för fler produkter inom koncernen”, säger Hannes Andersson

För den finska marknaden lanseras http://fi.eprinkside.com och för den tyskspråkiga marknaden http://www.eprinkside.de.

tel: +46 70 736 56 25
mail: hannes.andersson@esmg.se

Peter Sibner, VD ESMG North America,
tel: +1 941 210 1900,
e-mail: peter.sibner@eliteprospects.com

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.