Kommuniké från årsstämman i Everysport Media Group AB (publ) den 26 maj 2020

Everysport Media Group AB (publ) har idag den 26 maj 2020 avhållit årsstämma.

Fastställande av räkenskaper och ansvarsfrihet

Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.

Behandling av resultat

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2019 och att resultatet skulle balanseras i ny räkning.

Styrelse och arvoden

I enlighet med valberedningens förslag omvaldes till ordinarie styrelseledamöter Michael Hansen, Johan Ejermark, Göran af Klercker, Paul Fischbein, Carl Gyllfors och Charlotte Gustafsson. Paul Fischbein omvaldes till styrelseordförande. Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå till styrelseledamöterna för tiden intill slutet av nästa årsstämma med 250 000 kronor till styrelsens ordförande och med 50 00 kronor till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna som inte har ett anställningsförhållande till bolaget. Arvode ska utgå till ordföranden i revisionsutskottet med 100 000 kronor och med 50 000 kronor till ledamot i utskottet. Inget arvode ska utgå för arbete i ersättningsutskottet.

Revisorer

Noterades att årsstämman 2019 valt det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB till revisor för en mandatperiod om fyra år i enlighet med bolagets bolagsordning. Nästa revisorsval är således planerat till årsstämman 2023. Ernst & Young AB har utsett auktoriserade revisorn Andreas Nyberg till huvudansvarig revisor.

Valberedning

Stämman antog valberedningens förslag till beslut om ordning för valberedning inför nästa årsstämma. Valberedningen ska bestå av styrelsens ordförande och de två aktieägare eller ägargrupper som röstmässigt har de största innehaven i bolaget per den 30 september vilka äger vardera utse en ledamot.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i Bolaget. Det totala antalet aktier som kan tillkomma med stöd av emissionsbemyndigandet får motsvara högst 20 procent av totalt antal utestående aktier i Bolaget vid tiden för bolagsstämman. Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att Bolaget ska kunna emittera aktie, teckningsoptioner och/eller konvertibler i samband med förvärv av bolag eller rörelser, samt kunna genomföra emissioner på kapitalmarknaden i syfte att införskaffa kapital till Bolaget.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade om ändring av bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag.

Informationen lämnades för offentliggörande, genom nedanstående kontaktperson, den 26 maj 2020

Hannes Andersson, VD Everysport Media Group AB, tel: +46 70 736 56 25
e-mail: hannes.andersson@esmg.se

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.