Nu börjar sökandet efter Västsveriges främsta entreprenörer

Nomineringsperioden öppnar nu för EY Entrepreneur Of The Year 2018, en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Hjälp till att nominera framstående entreprenörer i västra Sverige. Det finns möjlighet för alla att nominera till och med den 31 augusti. Den regionala vinnaren utses vid en final i Göteborg den 21 november.

Årligen arrangerar revisions- och rådgivningsföretaget EY utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i drygt 60 länder och sedan 1995 delas utmärkelsen ut i Sverige. Förra året vann Magnus Larsson, Pincho Nation AB, regionfinalen i Västsverige. Nu ska nästa duktiga entreprenör utses och det går att nominera entreprenörer från hela Sverige på hemsidan: https://geoy.ey.com/

– Förra året var det cirka 700 nominerade entreprenörer till den prestigefulla utmärkelsen. Jag vill uppmana alla att nominera antingen sig själv eller andra som uppfyller kriterierna. Med EY Entrepreneur Of The Year vill vi synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap, men även inspirera morgondagens entreprenörer, säger Carlos Esterling, partner på EY och ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

För att nomineras till utmärkelsen ska entreprenörer ha grundat ett företag som varit aktivt i minst fem år, med en omsättning på minst 10 miljoner kronor, alternativt ha 10 anställda. Entreprenörerna går sedan till intervjufasen. Under hösten 2018 utser oberoende jurygrupper sex regionala vinnare i de fyra priskategorierna. Förutom huvudpriset delas det ut; Bästa kvinnliga stjärnskott, Bästa manliga stjärnskott och SEB:s pris Bästa internationella tillväxt. De går sedan vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 31 januari 2019.

Vinnaren av huvudpriset representerar Sverige i världsfinalen i Monaco i juni där entreprenörer från ungefär 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör. Sveriges representant i år är Västeråsduon Claes Mellgren och Per Olof Andersson från AQ Group.

Mer information om EY Entrepreneur Of The Year:
www.eoy.se

Kriterier för nominering:

• EY Entrepreneur Of The Year
    Entreprenörer som nomineras till utmärkelsen ska ha grundat ett företag som varit aktivt i minst fem år, med en omsättning på minst 10 miljoner kronor, alternativt ha 10 anställda.

• Årets kvinnliga stjärnskott – kategoripris
    Priset delas ut till en kvinna som är ung eller som har ett företag som vuxit snabbt på kort tid. Entreprenören ska uppfylla kriterierna för huvudpriset med ett undantag – entreprenören behöver bara har varit verksam i tre år.

• Årets manliga stjärnskott – kategoripris
    Priset delas ut till en man som är ung eller som har ett företag som vuxit snabbt på kort tid. Entreprenören ska uppfylla kriterierna för huvudpriset med ett undantag – entreprenören behöver bara har varit verksam i tre år.

• Bästa internationella tillväxt – kategoripris
    SEB delar i egenskap av huvudsponsor ut ett kategoripris till en entreprenör vars affärsidé nått betydande framgångar utomlands.

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef EY, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet Group. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se