Världens främste entreprenör utsedd

Jean-Paul Clozel utsågs lördagen den 31 maj, till världens främste entreprenör när han med biotechföretaget Actelion tog hem segern i tävlingen World Entrepreneur of the Year. Finalen gick av stapeln i Monte Carlo och finalisterna kom från totalt 43 länder. Sverige, som representerades av Laurent Leksell, grundare och huvudägare av medicinteknikföretaget Elekta, kom på delad andraplats med de övriga tävlande.

Sverige på delad andraplats Laurent Leksell, grundare och huvudägare av börsnoterade Elekta, var på plats i Monte Carlo som representant för Sverige. Konkurrensen var hård och Laurent delade andraplatsen med de övriga deltagarna. Utveckling och tillväxt – Det bestående intrycket från dessa dagar är att det är viktigt att vi i Sverige bejakar entreprenörskapet. Det är viktigt för vår utveckling och tillväxt. Vi är ett litet land i världen och det är oerhört viktigt att vi hänger med i den globala kunskapsutvecklingen och ständigt arbetar med innovation och nytänkande, säger Laurent Leksell och fortsätter:

– När man är här slås man av mångfalden och den stora geografiska spridningen, alla här bygger stora verksamheter och skapar väldigt positiva saker för sina länder och medarbetare. Entreprenörskap skapar goda samhällen. Tack Ernst & Young för ett fint arrangemang!

– Med Laurent Leksell har Sverige en entreprenör i världsklass. Genom World Entrepreneur of the Year vill Ernst & Young lyfta fram honom och alla andra fantastiska entreprenörer som bidrar till ekonomisk tillväxt såväl, nationellt som internationellt, säger Jan Birgerson, vd för Ernst & Young i Sverige.
Om Elekta Elektas verksamhet, där Laurent Leksell är huvudägare och styrelseordförande, bygger på fadern, professor Lars Leksells uppfinning strålkniven. Under Lary Leksells ledning har företaget utvecklats till en ledande internationell medicinteknisk koncern som utvecklar och säljer avancerade kliniska lösningar, heltäckande informationssystem och tjänster för cancerbehandling och behandling av sjukdomar i hjärnan. Företaget har 2 500 anställda, omsätter 4,5 miljarder kronor och är noterat på Stockholmsbörsen.
Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 130 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Om oss

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i..EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.se