Eyeonid Group AB (publ) har tecknat ett 2 års avtal med en global Telekomoperatör om återförsäljning av EyeOnIDs proaktiva ID-Bevakningstjänster

EyeOnID, som utvecklar proaktiva ID-bevakningstjänster har idag tecknat ett strategiskt avtal med en global Telekomoperatör gällande försäljning av EyeOnIDs proaktiva ID-bevakningstjänster riktat mot utvald konsumentmarknad.

Under senvåren 2017 genomförde parterna en pilot av EyeOnIDs proaktiva ID-bevakningstjänster för ett urval av Telekomoperatörens konsumentkunder. Efter utvärdering och analys av piloten samt kommersiella diskussioner har parterna nu tecknat ett långsiktigt kommersiellt affärsavtal.

Till grund för samarbetet har parterna tecknat ett sk Global Framework Agreement (GFA) som innebär att övriga nationella bolag inom Telekomoperatörens grupp kan skriva påhängsavtal sk Local Access Agreement (LAA) för respektive land. Parterna har idag tecknat såväl GFA som ett LAA för ett första land där Telekomoperatören är aktiv i. Avtalet innebär att Telekomoperatören i det berörda landet kommer att börja erbjuda sina konsumentkunder EyeOnIDs proaktiva ID-Bevakningstjänst. På grund av sekretess i avtalet samt i överenskommelse med Telekomoperatören delger vi i nuläget inte vilken Telekomoperatör det handlar om eller hur erbjudandet från denne kommer att se ut. I samband med lansering av erbjudandet från Telekomoperatören kommer ett uppföljande PM delges marknaden.

Avtalsmodellen som ligger till grund för LAA bygger på att EyOnID erhåller a) en startavgift, b) månatlig sk ”Minimum Warranty fee”, c) månatlig intäkt per aktiv användare av tjänsten beroende på vilken produkt slutkonsumenten har valt. Detta innebär att för det fall den aktuella månadsintäkten för aktiva användare understiger ”Minimum Warranty” erhåller EyeOnID ”Minimum Warranty” för den aktuella månaden. Intäktsmodellen är grundläggande för LAA, dock kan nivåerna för respektive ersättning a, b och c variera beroende på vilket land Telekomoperatören önskar teckna LAA för.
Avtalsvärdet för detta LAA regleras av hur många av Telekomoperatörens konsumentkunder som använder tjänsten dock är lägsta möjliga intäkt dryga EUR 265 000. Avtalet fortsätter att löpa även efter 2 år om ingen part säger upp avtalet och det är båda parters intention att detta ska bli ett långsiktigt samarbete där vi vidareutvecklar erbjudanden tillsammans över tid för att möta nya önskemål från kunderna.

”Att få komma i mål med detta avtal på den här sidan om året känns extra glädjande och visar vart Eyeonid Group är på väg inför 2018. Jag vill passa på att tacka alla inblandade i processen för att vi kom i mål med avtalet innan julhelgerna, det är en ”team effort” från båda parter och jag ser fram emot ett spännande och långsiktigt samarbete”, säger Daniel Söderberg, VD Eyeonid Group AB.