Bokslutskommuniké januari-december 2009

• Effnetkoncernens omsättning för det fjärde kvartalet 2009 uppgick till MSEK 2,8 (16,3). Omsättningen för helåret uppgick till MSEK 18,2 (31,5). • Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet var MSEK -5,4 (0,1). För helåret uppgick rörelseresultatet till MSEK -13,3 (-9,2). Nettoresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till MSEK -5,5 (0,2) och för helåret till -13,4 (-8,9) eller SEK –0,08 (-0,06) per aktie. Det skall noteras att avvecklingskostnader om MSEK 0,7 har belastat det fjärde kvartalets resultat. • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för det fjärde kvartalet till MSEK –3,1 (1,5) och för helåret till MSEK -10,3 (-10,0) eller SEK –0,07 (-0,07) per aktie. • Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till MSEK 6,5 (5,7) vilket motsvarar SEK 0,03 (0,05) per aktie. • Eget kapital uppgick vid periodens utgång till MSEK 13,5 (17,4) eller SEK 0,06 (0,16) per aktie. Koncernens soliditet uppgick till 61 (63) procent. • Effnet Holdings företrädesemission genomfördes i november. Sammanlagt tecknades 97 procent av emissionen med stöd av företrädesrätt, samt 189 miljoner aktier utan stöd av företrädesrätt, vilket motsvarar en teckningsgrad på 271 procent. Företrädesemissionen fördubblade antalet aktier samt tillförde företaget cirka 9,4 miljoner kronor efter avdrag för emissionskostnader. • Fredrik Hånell efterträdde den 23 oktober Kenneth Lundgren som verkställande direktör för Effnetkoncernen. Fredrik har en MBA och är civilingenjör. Han har erfarenhet från ett flertal teknikföretag, senast från C2SAT holding AB (publ) där han var koncernchef. Händelser efter periodens slut • I början av januari 2010 lade Raiway i Italien och The Bridge Networks i Australien order på ytterligare Factum head end-utrustning. Från Asien inkom beställningar för NICAM- utrustning från distributörerna Plisch Asia i Singapore och Triwi Putra Jaya i Indonesien