AB Fagerhult, Valberedningens förslag på styrelseledamöter för AB Fagerhult inför årsstämman 2019

Valberedningen för AB Fagerhult har beslutat att föreslå följande sammansättning av styrelseledamöter i AB Fagerhult för årsstämman 2019.

Valberedningen föreslår nyval av Annica Bresky och Teresa Enander som styrelseledamöter.

Vidare föreslår valberedningen omval av styrelseledamöterna Jan Svensson, Eric Douglas, Cecilia Fasth och Morten Falkenberg, samt omval av Jan Svensson som styrelsens ordförande.

Fredrik Palmstierna och Catherina Fored har beslutat att lämna styrelsen och ställer inte upp för omval.

Annica Bresky är Affärsområdeschef Consumer Board division på Stora Enso. Mellan 2013-2017 var hon President of Iggesund Paperboard (Holmen AB) och innan det hade hon ledande positioner på BillerudKorsnäs AB.

Teresa Enander är Verkställande direktör för online modeföretaget Frankenstorm AB, och styrelseordförande för 8848 Altitude. Tidigare har hon haft flertalet positioner inom Investment AB Latour innefattande Director of M&A at Hultafors Group mellan 2016-2018. Teresa Enander has också haft positioner på KappAhl, LynxEye Brand Consultants och McKinsey.

Valberedningen inför årsstämman utgörs av följande personer: Jan Svensson som styrelseordförande för AB Fagerhult (adjungerad utan rösträtt), Eric Douglas (Investment AB Latour), Johan Ståhl (Lannebo Fonder), Evert Carlsson (Swedbank Robur) och Jan Särlvik (Nordea Funds).

Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman, som hålls i Habo den 13 maj 2019.

Denna information är sådan som AB Fagerhult (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 februari 2019 kl. 08:45 CET.

Habo den 22 februari 2019

För ytterligare information, kontakta:

Johan Ståhl, Valberedningens ordförande, tel: +46 70876 8842, e-mail: johan.stahl@lannebo.se

Fagerhult är en av Europas ledande belysningskoncerner med cirka 3 450 anställda och verksamheter i mer än 25 länder. Vi skapar moderna produkter och spännande, energisnåla och miljöanpassade belysningssystem som på ett bra sätt integreras i den miljö där de ska verka. I koncernen ingår starka varumärken som till exempel Fagerhult, Ateljé Lyktan, LTS, Whitecroft Lighting, Designplan Lighting, Eagle Lighting, I-Valo, Arlight, Lighting Innovation, LED Linear, WE-EF och Veko. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq Nordiska Börs i Stockholm.