Fagerhult säljer hembelysningsföretaget Aneta

Aneta Belysning har ingått i Fagerhultgruppen sedan 1995. Bolaget har sitt säte i Växjö och erbjuder belysningsprodukter för hemmiljö. Återförsäljare är främst fackhandeln och varuhuskedjor i Norden. Aneta har cirka 40 anställda på olika orter i Sverige och Finland med flertalet personer placerade i Växjö och Mönsterås.

Försäljningen är en av konsekvenserna av att Fagerhult nu koncentrerar sin verksamhet på professionell belysning för publika miljöer. Fagerhult har också nyligen startat tillverkning och försäljning i Kina och planerar för att expandera på ytterligare marknader.

– Vi måste i första hand ha fokus på vår egen affärsstrategi för professionell belysning, säger Fagerhults vd och koncernchef Per Borgvall.

– Det är därför naturligt att avyttra Aneta till en aktör som ser möjligheter att växa inom hembelysning, fortsätter han.

Byggma ASA är börsnoterat i Norge och säljer byggvarulösningar till Skandinavien och Nordeuropa. Byggmagruppen omsätter cirka 700 MNOK och har runt 430 anställda. I koncernen finns dessutom redan tre bolag inom hembelysning, Scan-Lamps AS, Rolf Dolven AS och Scanel AS som tillsammans omsätter cirka 60 MNOK.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Borgvall

tel: +46 36 10 87 06