Familjebostäders Rinkebypris till Mila Ivanow

Eldsjälarnas Nobelpris till Mila Ivanow Juryn för Familjebostäders Rinkebypris har beslutat att utse Mila Ivanow till 2003 års Rinkebypristagare. Priset har under åren vuxit till något av ett nobelpris för eldsjälar och årets pristagare, den 89-åriga Mila Ivanow, är inget undantag. 1969 flyttade Mila Ivanow till Rinkeby och sedan dess har hon haft många järn i elden. Hon startade Finska Klubben i Spånga, är styrelseledamot i Bibliotekets Vänner, medlem i Rinkebydalens koloniförening och har varit församlingsassistent inom kyrkan. För ett år sedan, 88 år gammal, tog Mila initiativ till Rinkebys Internationella Kvinnor. I sitt yrkesverksamma liv var hon Stockholms första invandrarkonsulent och arbetade för barns rätt till hemspråksundervisning. För att få lite mer kött på benen tog hon en fil kand i pedagogik och hon har med sitt jobb och sitt starka engagemang på många olika sätt bidragit till att underlätta integrationen av Rinkebybor med utländsk bakgrund. Innan dess hann Mila bland annat med att jobba i finska utrikesministeriets pressrum och vara värdinna på Helsingforsolympiaden. Under några år i trettioårsåldern försörjde hon sig också som konstnärinna. Prisceremonin, där Mila får ta emot diplom och prischeck på 10 000 kr av Familjebostäders styreleseordförande Py Börjeson, äger rum onsdagen den 17 december klockan 16.00 i Familjebostäders BoCentrum på Degerbygränd 2 i Rinkeby. Familjebostäders Rinkebypris delas ut för åttonde året i rad. Syftet med priset är att lyfta fram och belöna den eller de personer som under året verkat för och bidragit till en positiv utveckling för de boende och lokalt verksamma i Rinkeby. I årets jury ingick Marika Lundin, AB Familjebostäder, Marja Mdzimba, Lokala hyresgästföreningarna i Rinkeby, Iris Berggren, Rinkeby Stadsdelsförvaltning och 2002 års Rinkebypristagare Anastasia Karakeva. För mer info kontakta: Marika Lundin, fastighetschef, 08-737 23 77, 070-737 23 77 marika.lundin@familjebostader.com Mila Ivanow, årets pristagare, 08-760 59 20 Elmar Jehle, marknadskommunikatör, 08-737 20 70, 070-737 20 70 elmar.jehle@familjebostader.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00310/wkr0002.pdf