Nya hyresrätter i Hässelby strand

69 + 16 nya hyresrätter i Hässelby strand Familjebostäder har Stockholms stads uppdrag att bygga 2000 nya hyresrätter under de närmaste fyra åren. Tidigare i år har nybyggen i Högdalen och Hammarby sjöstad startats och på torsdag är det dags för byggstart i Hässelby strand. Bostadsbyggandet har alltså kommit igång på riktigt. 16 tidigare lokaler i Hässelby strand, som använts till allt från daghem till butiker, håller på att byggas om för att hyras ut som bostäder. Nu startar dessutom bygget av sju nya hus, två åttavånings punkthus och fem femvåningshus i samma stadsdel. Familjebostäder bygger 69 hyresrätter, resterande 89 lägenheter byggs och säljs av Besqab som bostadsrätter. Den gemensamma byggstarten för de sju nya husen sker torsdagen den 30 oktober klockan 11.00. Stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjeson gör då första gjutningen i hörnet Aprikosgatan -Krikongränd. På plats finns också Familjebostäders VD Hans Pettersson och BESQABs vice VD Freddie Norvell. Efter gjutningen bjuder vi på något värmande. De nya kvarteren kommer att ligga i en lugn och trevlig parkmiljö. Lägenheterna är välplanerade och ljusa och har balkong eller uteplats. Det finns hiss och förråd i alla hus och det är gott om parkeringsplatser. Korta fakta om Familjebostäders kvarter · Kvartersnamn: Malmkronan 1 och Barnkammaren 2 · Adress: Krikongränd 1, Aprikosgatan 1D, Aprikosgatan 1E. · Arkitekt: Anders Bergkrantz., Andreas Lönnroth · Antal lägenheter: 69 st · Lägenhetsstorlekar: från 1,5 rok på 40 kvm till 4 rok på 82 kvm · Byggstart: 30 oktober 2003 · Första inflyttning: hösten 2004 · Förmedling: Stockholms bostadsförmedling och Familjebostäders interna kö - en förmån för våra egna hyresgäster. För mer information kontakta: Hans Pettersson, VD, telefon 08-737 22 88, 070-737 22 88 hans.pettersson@familjebostader.com Elmar Jehle, marknadskommunikatör, telefon 08-737 20 70 eller 070-737 20 70 elmar.jehle@familjebostader.com Familjebostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Vi äger drygt 25 000 bostäder och 2 300 lokaler alla med hyresrätt. 42 000 stockholmare bor hos oss. Läs mer om Familjebostäder på www.familjebostader.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031028BIT01430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031028BIT01430/wkr0002.pdf