Trianon förvärvar i Skurup – första bostadsfastigheterna i Malmös omnejd

Trianon har idag tecknat avtal om förvärv av bostäder i centrala Skurup omfattande cirka 22 200 kvm fördelat på 293 lägenheter. Det överenskomna fastighetsvärdet är 247 Mkr. Förvärvet är det första i en närliggande kommun, i enlighet med bolagets strategi att verka även i Malmös omnejd.

Avtal har tecknats om förvärv av fastigheterna Östergård 1-3, Björnen 6 samt Björnen 8 i Skurup omfattande cirka 22 200 kvm fördelat på 293 lägenheter. Säljare är det kommunala fastighetsbolaget AB Skurupshem och överenskommet fastighetsvärde uppgår till 247 Mkr, vilket motsvarar ett värde på cirka 11 100 kr per kvadratmeter.

De förvärvade fastigheterna är belägna i centrala Skurup med gångavstånd till tågstationen. Förvärvet sker i bolagsform. Tillträde av fastigheterna planeras till den 1 juli 2020. Förvärvet kommer att finansieras genom befintlig kassa samt genom upptagande av nya lån, i enlighet med bolagets policy.

”Det här är vårt första förvärv av bostäder i en närliggande kommun till Malmö och vi ser fram emot att använda vår förvaltningsmodell även här. Vi kommer att ta en aktiv roll i Skurups samhällsutveckling genom nära förvaltning och vårt etablerade bosociala arbete.” säger Olof Andersson VD på Trianon.

”Vi har fokuserat på att hitta en välkänd aktör med gott rykte och som investerar i hyresfastigheter på lång sikt. Vi är övertygade om att våra hyresgäster kommer uppleva sin nya hyresvärd på samma positiva sätt som Skurupshem”, säger Pierre Esbjörnsson, Skurupshems VD.

Pierre Esbjörnsson, VD Skurupshem AB
pierre.esbjornsson@skurupshem.se

Denna information är sådan information som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 maj 2020, kl 15:15.

Om Trianon
Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framförallt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 75 fastigheter om 360 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 73 procent bostads- och samhällsfastigheter och 27 procent kontors- och handelsfastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 31 mars 2020 på cirka 8,4 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet TRIAN B. Certified adviser är Avanza, 08-409 421 20,
e-mail: ca@avanza.se. För mer information se: www.trianon.se.