Trianon redo för fastighetsaffär med Svedala kommun

Kommunstyrelsen i Svedala föreslår att kommunfullmäktige ska besluta om att ge Bostads AB Svedalahem och Svedala Exploaterings AB i uppdrag att till Trianon sälja cirka 200 lägenheter på Svedalagården, fastigheten Folkets hus samt att avyttra en obebyggd tomt vid Norra Segestrand i Svedala. Trianon står redo för förhandlingar efter beslut i kommunfullmäktige 28 oktober.

Trianon, vars strategi är att äga, förvalta, utveckla samt bygga både bostäder och kommersiella lokaler i Malmö med omnejd, fortsätter nu diskussionerna med Svedala kommun samt Bostads AB Fastigheter och Svedala Exploaterings AB.

-        Vi är redo att ta en aktiv roll i samhällsutvecklingen med en nära förvaltning i Svedala. Vi är långsiktiga och har varit fastighetsägare i Svedala sedan 2005, om än i mindre omfattning, säger Olof Andersson, VD på Trianon.

-        Vi har valt att ha en dialog med Trianon, som är en välkänd aktör med goda referenser, som kan hjälpa oss att växa på ett hållbart och planerat sätt. Vi har stort förtroende för Trianon som kommer att ta bosocialt ansvar och är villiga att investera i nya bostäder i kommunen, säger Linda Allansson Wester.

Linda Allansson Wester, kommunstyrelsens ordförande
linda.allanssonwester@svedala.se

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framförallt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 80 fastigheter om 382 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 73 procent bostads- och samhällsfastigheter och 27 procent kontors- och handelsfastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 30 juni 2020 på cirka 8,7 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet TRIAN B. Certified adviser är Avanza, 08-409 421 20, e-mail: ca@avanza.se. För mer information se: www.trianon.se