Socialdemokraterna sviker Stockholmsregionen

Den rödgröna oppositionen offentliggjorde idag att de i händelse av en valseger inte avser bygga Förbifart Stockholm, utan istället ska arrangera en folkomröstning om byggandet av leden i september 2012. Beskedet står i stark kontrast mot Carin Jämtins (S) uttalande den 29 mars där hon lovade väljarna att Förbifarten skulle byggas.

– Det är utomordentligt beklagligt att Socialdemokraterna på det här sättet sviker regionens behov av förbättrad infrastruktur, säger Christer Jansson, Vd Fastighetsägarna Stockholm. Ännu en gång har små minoritetspartier fått bestämma i en fråga där det finns en mycket bred politisk majoritet och ännu en gång är det stockholmarnas frågor som offras när partierna på riksplanet måste enas om regeringsmakten. Även om folkomröstningen skulle komma fram till att bygga Förbifart Stockholm, så har leden blivit ytterligare flera år försenad. Den här leden skulle ha byggts för tjugo år sedan – när oppositionen är beredd att försena den ytterligare så tar de på sig ett mycket stort politiskt ansvar. – Att det bara tar tre veckor för Socialdemokraterna att gå från ett tveklöst ja till Förbifarten till en politisk nödlösning inger stor oro inför framtiden. Min förhoppning var att (S) skulle ta fighten med de tillväxtskeptiska partierna de vill regera med, men det var uppenbarligen fel. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor. Ett nej till Förbifarten är lika med ett nej till en utveckling som gynnar hela landet, avslutar Christer Jansson.