Kvartalsrapport 3 2018 FASTOUT INT. AB (559019-5748)

VD har ordet

FastOut har visat att företagets modell fungerar väl, att vår teknik håller hög klass och våra produkter och tjänster kan skalas globalt. Vi är dock inte nöjda med hur vi klarat våra egna tillväxtmål. Därför har styrelse och ledning beslutat att från och med 1 november sätta bolagets främsta fokus på att snabbare nå positivt kassaflöde och lönsamhet.

Det innebär att vi ålägger oss själva att nå ett positivt kassaflöde redan under första kvartalet 2019. Beslutet är strategiskt en ändring av kursen då vi under en tid koncentrerar oss på en något mindre men lönsam tillväxt. Det kommer att öka såväl trovärdighet som tillit till FastOut och bidrar till att vi gör bedömningen att bolaget klarar sig utan ytterligare kapitaltillskott med nuvarande verksamhet och inriktning. Samtidigt hålls en strikt kostnadskontroll och fokus på lönsamma projekt.

På produktsidan är det framförallt två delar som jag vill lyfta fram.

1. Förbättrad app för drönarpiloter.

Vi har under hösten utvecklat och lanserat en uppdaterad version av appen Fastout Pilot. Det har vi gjort för att bland annat anpassa den till nya modeller från tillverkaren DJI. Med nya versionen blir det ännu enklare att ta en 360° panorama med sin drönare. Nu kan man genom ett knapptryck ta en 360° panorama på en bestämd höjd och där bilderna automatiskt förs över till sin iOS-enhet och därifrån kan laddas upp direkt till sitt konto i FastOuts moln. Det går snabbare och är enklare än någonsin att skapa en panoramabild med FastOuts applikation.

2. Anpassning till Facebooks nya VR-glasögon.

Vi har påbörjat arbetet med en ny VR-app för de nyligen lanserade VR-glasögonen Oculus Go. Samtliga VR tourer från FastOuts IT plattform kommer automatiskt kunna konverteras till Oculus Go både offline och online. Oculus Go ägs av Facebook och är tänkta att bli en del av VR-genombrottet på konsumentmarknaden. Extra roligt är att produkten lanseras i samarbete med Fastighetsbyrån Utland som kommer rulla ut produkten till omkring 90 procent av kontoren i Spanien och Portugal.

I samband med justeringen av strategin mot lönsam tillväxt utvärderar vi också den intressanta marknaden i USA, där vi varit på plats under några månaders testperiod för att skapa rätt beslutsunderlag. ​USA är en jättemarknad med ett stort och snabbt växande intresse för VR och drönare. Nu görs en analys av möjligheterna i USA som underlag till styrelsen för att kunna överväga en långsiktig etablering.

Vi har lärt oss mycket om marknaden, prissättning, konkurrenter och regelverk för att kunna göra en rättvis bedömning. Vi har hittat nya samarbeten och skapat kontakter som mycket väl kan bli strategiska partnerskap på längre sikt. Det råder ingen tvekan om att marknaden är het och mycket intressant för FastOut, men för att etablera bolaget på längre sikt krävs i nästa steg ett dedikerat amerikanskt bolag med egen personalstyrka på plats. Det kräver i sin tur ett kapital, som idag inte finns inom FastOut. Med den den nya lönsamhetsstrategin kommer en fullskalig etablering i USA att behöva hanteras separat ur finansieringsperspektiv och därför kommer beslutet att tas i ett skede när bolaget har stabilt lönsam tillväxt. I samband med att utvärderingen av USA nu är klar kommer den tidigare VD:n istället att gå in i en rådgivande roll till FastOut.

Resultatmässigt har vi hittills i år noterat en klar förbättring jämfört med förra året. Nettoomsättningen för januari till september blev 4,7 Mkr, vilket kan jämföras med 2,7 Mkr motsvarande period förra året. Resultatet förbättras också kraftigt, från minus 5,3 Mkr till minus 3,2 Mkr.

För årets tredje kvartal ökar nettoomsättningen till 1,5 Mkr (1,3 Mkr motsvarande period förra året) och resultatet stannar vid minus 1,1 Mkr (minus 1,6 Mkr motsvarande period förra året).

Vi fortsätter att förbättra omsättning och resultat men tycker att det går för sakta att nå positiva siffror, vilket ligger bakom justeringen av fokus. Vi är övertygade om att lönsam tillväxt är den bästa vägen givet situationen och ser fram emot att kunna uppvisa ett positivt kassaflöde, på uthålliga grunder, redan under första kvartalet 2019.

Håkan Lindgren
Verkställande Direktör
FastOut Int. AB

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR KVARTAL 3 2018

Nettoomsättningen uppgick till 1,5 MSEK (1,3)
Totala intäkter uppgick till 1,7 MSEK (1,9)
Rörelseresultatet uppgick till -1,1 MSEK (-1,6)
Periodens resultat uppgick till -1,1 MSEK (-1,6)
Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser kvartal 3 2017.

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR JANUARI - SEPTEMBER 2018

Nettoomsättning uppgick till 4,7 MSEK (2,7)
Totala intäkter uppgick till 5,6 MSEK (4,5)
Rörelseresultatet uppgick till -3,2 MSEK (-5,3)
Periodens resultat uppgick till -3,2 MSEK (-5,3)
Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,09)
Siffror inom parentes avser perioden januari - september 2017.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2018.01.01 - 2018.09.30)

•  FastOut lanserade i januari en ny global modell för drönarpiloter.
  •  I början av februari lanserade FastOut en konsumentprodukt där det blir möjligt att köpa högupplösta stillbilder från FastOuts bildbank.
  •  FastOuts kunder i Spanien kan sedan i april exponera sina VR-tourer på Schibstedägda bostadssajten Habitaclia. Habitaclia är en av de ledande bostadssajterna i medelhavsområdet med omkring 5,5 miljoner besökare varje månad.
  •  FastOut lanserade i april tre nya produktsidor för att öka den digitala försäljningen.
  •  FastOuts tidigare VD Alexander Greidinger kommer att leda bolagets nästa steg med att utvärdera en USA-satsning. Därför lämnade han posten som VD den 1 juni i år. Storägaren och tidigare VD:n Håkan Lindgren tar över VD-rollen.
  •  FastOut har fått i uppdrag av Åre 2019 AB att leverera 360° drönarvyer och VR-tour av Åre by och VM-arenan.
  •  FastOut har fotograferat stora delar av Los Angeles med tusentals 360°-vyer.
  •  FastOuts kunder i Spanien kan exponera sina VR-tourer på Spaniens största bostadsportal, Idealista.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

•  FastOut gör VR-tourer i Facebooks Oculus Go med Fastighetsbyrån Utland.

För mer information, kontakta:

VD, Håkan Lindgren
E-post: hakan.lindgren@fastout.com

Denna information är sådan information som FastOut Int AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 30 Oktober 2018.