Fazer deltar i EAT Stockholm Food Forum och lyfter frågan om mer grönt på tallriken

Fazer Group, som varit en samarbetspartner till EAT sedan 2014, deltar i Stockholm Food Forum som äger rum den 11-12 juni. Med sig till konferensen tar Fazer det nya helvegetariska restaurangkonceptet Wicked Rabbit. EAT arbetar för att förändra den globala matproduktionen ur ett klimat-, hälso- och hållbarhetsperspektiv. För Fazer är konferensen ett tillfälle att dela med sig av innovativa produkter och tjänster och delta i diskussionen om hur livsmedel kan bli en lösning.

11-12 juni samlas näringslivsledare, politiker, forskare och allmänhet under EAT Stockholm Food Forum. Syftet är att dela kunskap och utforska nya lösningar för att uppnå en hälsosam och hållbar näringskedja för en växande global befolkning.

Fazer Group deltar som partner och ambitionen är att initiera samtal om en hållbar matproduktion och presentera innovativa, hållbara, och hälsosamma produkter så som Fazers syrsbröd (bakat på mjöl av syrsor), Froosh smoothies och vegetariska snacks som serveras i det nya vegetariska restaurangkonceptet Wicked Rabbit.

-       Vår mission är Mat med mening. EAT, med sin vision om att hälsosam och hållbar mat ska finnas tillgänglig för hela världens befolkning, har drivit på utvecklingen inom livsmedelsindustrin sedan starten 2013. Vi på Fazer vill bidra och ser vår roll som en källa för insikter från utvecklingen av framtidens mat och en möjliggörare av att agera, säger Andreas Berggren, vd på Fazer Food Services.

Mer grönt på tallriken – för både planet och befolkning
Under EAT kommer Fazer att uppmärksamma arbetet med utvecklingen av hållbara måltidskoncept. Deltagarna kommer att ha möjlighet att uppleva det helvegetariska restaurangkonceptet Wicked Rabbit. Smakprover och vegetariska snacks kommer att serveras t ex sallad på andrasorteringens “fula grönsaker”, som namnet till trots, är precis lika goda och användbara. Det kommer även finnas raw snacks med torkad frukt, havre och mandel.

Som en del av seminarierna ”Disruptive Dialogue” på EAT Stockholm Food Forum kommer Fazer också att presentera världens första syrsbröd. Ett bröd utvecklat för att möta behovet av hållbara näringskällor. Att introducera insekter som en del av kostcirkeln för västvärldens befolkning kan vara en väg mot framtidens alternativa proteinkällor.

-       Det globala livsmedelssystemet sviker idag både människorna och planeten. Utöver det dubbla i att vi både har problematik med undernäring, en hälsoepidemi av kostrelaterade sjukdomar och klimatförändringar, spelar livsmedel en stor roll i försämringen av miljön. Om vi fortsätter som vanligt kommer vi aldrig att uppnå de mål som klimatavtalet i Paris formulerade, eller FN:s globala hållbarhetsmål. Mat behöver inte fortsätta att vara ett av våra största globala hot. Det kan istället vara nyckeln till lösningar som ger genombrott, säger Gunhild Stordalen, styrelseledamot för EAT Foundation.

Några exempel från Fazers företagsansvarsprogram

Öka andelen grönsaker
Att hjälpa oss alla att välja grönsaker framför kött är bra för både människans och planetens välbefinnande. Vi tar fram nya grönsaksbaserade recept som ska glädja våra gäster. Vi erbjuder också plantbaserade och mejerifria produkter, så som goda Yosa havresnacks, genom vårt nya affärsområde, Fazer Lifestyle Foods. Ytterligare ett exempel är en professionell kockutbildning med fokus på vegetarisk matlagning som träna våra kockar till att laga nya innovativa vegetariska alternativ. #mergrönt

Rättvis värdekedja
Vi jobbar för att säkerställa att våra råvaror, till exempel kakao och spannmål, är hållbart producerade ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. För att tillverka högklassiga produkter behövs högklassiga råvaror. Vi samarbetar med tusentals leverantörer, och i vårt företagsansvar ingår att säkerställa att även de bedriver en hållbar verksamhet.

Minskat matsvinn
Att minska svinnet i alla skeden av värdekedjan har varit ett viktigt ämne för oss i flera år och vi har organiserat många framgångsrika kampanjer för att uppmärksamma frågan. Vi vill minska både svinnet i restauranger och caféer såväl som i produktionen. Till exempel har vi tillsammans med våra leverantörer kunnat möjliggöra för användningen av andra sorteringen grönsaker – de är inte lika fina men smakar precis lika gott som första klassens – i våra måltider. Istället för att slänga rester, donerar vi det till välgörenhet. #motsvinn

Hållbar spannmålsodling
Spannmålsodling har en stor påverkan på den biologiska mångfalden och är en av orsakerna till övergödning. I samarbete med odlare har vi utarbetat våra principer för hållbar spannmålsodling. Vi arbetar för att minska användningen av kemikalier i odling och samtidigt hålla en god produktivitet. Principerna för hållbar spannmålsodling är en del av vårt i Östersjön och Baltic Sea Action Group. #hållbartspannmål

För mer information:

På EAT Stockholm Food Forum:
Susanne Moland, Head of Commercial Development, Fazer Food Services
susanne.moland@fazer.com tel. +46 722225420

Övriga frågor:
Cecilia Lilljeforss, Communications manager, Fazer Group Sverige
cecilia.lilljeforss@fazer.com tel. +46 72 526 49 91

Om EAT

EAT är en internationell intresseorganisation, som arbetar för att förändra den globala matproduktionen ur ett klimat- hälso- och hållbarhetsperspektiv. Visionen för EAT är en framtid där hälsosam mat är tillgänglig för alla. EAT grundades 2013 som en internationell plattform för växelverkan mellan intressegrupper.

EAT sammanför ledare och innovatörer från akademin, politiken, näringslivet och allmänheten för att minska kunskapsklyftor, skala upp kloka lösningar, höja medvetenheten och skapa delaktighet kring våra globala matproduktionsutmaningar. EAT har under åren arrangerat och deltagit i flera stora event såsom EAT Stockholm Food Forum och Asia-Pacific Food Forum. EAT har även deltagit som under FN:s generalförsamling.

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening.  Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: