Mackan blev måltid när Fazer bjöd på Food pairing

När rätt bröd får rätt pålägg och kombineras med rätt dryck, kan en macka förvandlas till en hel måltid. När Fazer bjöd in till en food pairing på restaurang Fazer Food & Co NorrTull fick det som kunde varit en enkel smörgås nytt liv.

Med rätt pålägg och dryck till kan smörgåsen bli mer än bara en macka. Från att inte ha varit det självklara valet när det kommer till middagsplanerna eller val av lunch, vill Fazer presentera nya sätt där måltiden blir komplett. Under food pairing-evenemanget serverades två olika rätter där mackan stod i fokus komponerad av Fazers kockar.

- Genom att experimentera med vad som egentligen kan vara pålägg hittade vi rätt och kunde matcha smakerna i brödet. Äpplen, betor och butternut-pumpa är några av de råvaror vi laborerat med. Det är ett roligt koncept där vi utmanas hitta nya smakkombinationer för att ta fram en helt ny måltid, säger Anna Lövgren, kökschef på Fazer Food & Co NorrTull.

Fazer Surdeg toppades med rödbetstartar och krasse och Fazer Rågform med matjessill och ölpicklad pumpa. Påläggen har valts ut för att matcha brödet och skapa intressanta smakupplevelser. Fazer Surdeg är ett ljust, saftigt portionsbröd med karaktäristisk smak av surdeg. Fazers klassiska rågform är en fullkornsfavorit för många med ett högt fullkornsvärde. Bägge bröden bakas med egen rågsurdeg och hållbart odlat vete från Fazers egna kvarn i Lidköping.

- Vi försöker hela tiden hitta nya, inspirerande och spännande smakkombinationer. Just den här gången är vi är extra stolta över att vårt hållbart odlade vete har kunnat användas till ett helt nytt koncept med fokus på matinspiration tillsammans med Fazers kockar, säger Camilla Fjällberg, Head of Brand & Portfolio på Fazer Bageri.

Hållbar odling – viktig del för att minska övergödning
Ett led i Fazers hållbarhetsarbete handlar om att påskynda omställningen till en hållbar spannmålsproduktion. Med Fazers tio principer för spannmålsproduktion finns tydliga riktlinjer för att det spannmål som mals till mjöl och blir Fazerbröd ska ske på mest hållbara sätt. En hållbar odling motverkar övergödning och onödig klimatpåverkan och skyddar den biologiska mångfalden.

Läs mer om våra principer för hållbar spannmålsproduktion (https://news.cision.com/se/fazer-group/r/fazer-driver-pa-omstallningen-till-en-mer-hallbar-spannmalsodling,c2537209)

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Lilljeforss, Kommunikationdirektör, Fazer Sverige
Tel: +46 72 526 49 91
E-post: cecilia.lilljefors@fazer.com

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: