Restaurang NorrTull får utmärkelse för utomordentliga insatser

Fazers Restaurang NorrTull i Örebro får utmärkelsen Actívadraken för att ha tagit emot en medarbetare med funktionsnedsättning och varit en förebild vad gäller bemötande, omtanke och socialt ansvarstagande. ”Anställningen av Fereshteh är mycket lyckad, hon bidrar på ett fantastiskt sätt till vår verksamhet”, säger restaurangchef Cecilia Billingmark.

Stiftelsen Activa vägleder och stöttar människor med funktionsnedsättning att få arbete. Restaurang NorrTull, som drivs av Fazer Food Services, har arbetat med Activa genom åren och tagit emot personer som har praktiserat några veckor eller arbetstränat längre perioder för att komma ut i arbetslivet. I år tilldelas de utmärkelsen Actívadraken.

Restaurangchef Cecilia Billingmark välkomnade i höstas en döv kvinna, Fereshteh Abdiamiri, som restaurangbiträde/allt i allo och gav henne chansen att visa vad hon kan.

”Fereshteh är från Iran och behövde arbetsträna för att lära sig svenska och komma ut i arbetslivet. Hon är en kanontjej som bidrar på ett fantastiskt sätt till vår verksamhet och hon har nu fått anställning hos oss. ”För oss känns det helt naturligt att kunna hjälpa till att få ut människor i arbetslivet, samtidigt som vi också har fått en bra medarbetare i teamet. Att vi får Actívadraken för det är vi glada och stolta över”, säger Cecilia.

Styrelsens motivering till priset lyder: ”Fazers restaurang NorrTulls personal har med genuin vilja och stort engagemang sett lösningar och gett goda förutsättningar för vår arbetssökande att nå anställning. Den arbetssökandes starka drivkraft, kompetens och vilja att utvecklas och öka sin självständighet har uppmuntrats. Arbetsgivaren har med värme och empati bidragit till att den arbetssökande kunnat ta del av information och kunskap om det svenska samhället för att stärka sin position där. Förmågan att se helheten har visats tidigare genom mycket gott bemötande till andra arbetssökande under ett flerårigt samarbete med Stiftelsen Actíva.

Utdelningen av Actívadraken sker i Örebro fredagen den 25 maj. Stiftelsen Activa nominerades vid en världskonferens 2017 till en av de tre bästa organisationerna i Europa på att ge personer med funktionsnedsättning jobb och utbildning. Stiftelsen delar årligen ut priset Actívadraken för utomordentliga insatser.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Lilljeforss, kommunikationsansvarig, Fazer i Sverige
Tel: +46 725264991 E-post: cecilia.lilljeforss@fazer.com

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: