Du kan vara sörmlänning utan att veta om det!

Nu lanserar Skogaholm nyheten Sörmländsk Surdegslimpa och reder ut var den sörmländska gränsen egentligen går. För du kan nämligen vara sörmlänning utan att veta om det.

I Småland bor smålänningar, i Skåne bor skåningar och i Värmland bor värmlänningar. Det är nämligen just landskap snarare än län som vi svenskar brukar ange som vår hembygd. Men inte i Stockholm. Kanske beror det på att stockholmarna inte vet vilket landskap de tillhör?

Var gränsen mellan Uppland och Sörmland egentligen går har de lärda tvistat länge om. En gång i tiden gick den söder om Södermalm. Sedan gick den helt plötsligt på Västerlånggatan. Men idag går den faktiskt i vattnet mellan Slussen och Gamla stan. Och det här betyder ju att nästan halva Stockholm faktiskt är sörmlänningar – precis som Skogaholm!

En limpa som smakar Sörmland
Det är med glädje som Skogaholm introducerar sina nyvunna vänner till smaken av Sörmland. Sörmländsk Surdegslimpa – ett bröd som Skogaholm hoppas vinner både hjärtan och smaklökar hos limpälskare i Stockholm och hela landet. För du behöver nämligen inte vara sörmlänning för att uppskatta den goda nyheten från bageriet i Eskilstuna – men du kommer kanske önska att du vore det när du väl har smakat.

Skogaholm Sörmländsk Surdegslimpa är en ljus, god och saftig limpa. Precis så som en limpa ska vara. Nyheten är bakad på surdeg som ger en härlig känsla av lantlig baktradition. Dess goda sötma kompletteras av en typisk surdegssmak, och ovansidan är mjölad med ett fint snitt, vilket ger den härlig smak och en rustik karaktär. En fin känsla av hembakt, säger Camilla Fjällberg, Head of Brand & Portfolio på Fazer Bageri.

Den klassiska och älskade Skogaholmslimpan är Sveriges mest populära limpa, faktiskt den mest bredda mackan*, och har blivit en nutida tradition. I höstas lanserades Skogaholm Rustik Gårdslimpa, och det senaste tillskottet i Skogaholmsfamiljen är Sörmländsk Surdegslimpa. En förpackning väger 650 gram med cirkapriset 26,90 kr. Sörmländsk Surdegslimpa från Skogaholm finns i butik från vecka 15.

För mer information, produktprov och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige
Telefon: +46 (0) 72 526 49 91
E-post:
cecilia.ericson@fazer.com

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
Telefon: +46 (0)73 553 72 82
E-post:
emma.l@kellyandpling.com

* Skogaholmslimpan är sett till antalet skivor bröd Sveriges mest köpta macka.

Om Skogaholm
Skogaholm startades redan 1926 av Knut och Greta Eriksson. Det blev snabbt känt för sina goda bröd och kaffebröd och växte på kort tid till ett större företag. I dag är Skogaholm ett av Sveriges mest välkända och populära varumärken. Bland de omtyckta produkterna finns bland annat Skogaholmslimpan, Lantbröd och Originalrost. Skogaholm ägs sedan 2008 av familjeföretaget Fazer.

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening.  Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.