• Fazer Group/

Fazer fortsätter att leda den hälsosamma utvecklingen i brödhyllan- utökar sortimentet med ett ekologiskt ljust surdegsbröd och ett tunt rotfruktsbröd

Fazer lanserar ett ljust ekologiskt och KRAV-märkt bröd bakat med surdeg på bageriet i Lidköping. Under 2016 fördubblade Fazer försäljningen av ekologiska bröd. Dessutom utökas familjen rotfruktsbröd med ett osötat tunnbröd.

I april lanserar Fazer sitt femte KRAV-märkta ekologiska bröd. Ett ljust portionsbröd med surdeg på fullkornsråg som satts i bageriet i Lidköping. Brödet är mjukt och fluffigt, bakat med hela ljusa linfrön och kallpressad rapsolja. Brödet passar bra till frukost för hela familjen, som lunchmacka i farten eller som hamburgerbröd.

Den totala andelen ekologiska livsmedel i detaljhandeln ökade med 13 procent under 2016 (Källa: Ekoweb 2017). Fazer är marknadsledande inom ekologiska färska matbröd och fördubblade nästan sin försäljning av ekologiskt förra året. Jämfört med andra kategorier livsmedel är andelen ekologiskt bröd fortfarande liten och utgör 1,9% av det totala värdet av färskt matbröd i Sverige (Källa: Nielsen, DVH värde helår 2016). Detta kan jämföras med totalförsäljningen av ekologiska livsmedel som 2016 motsvarade 7,2 % av livsmedlen i detaljhandeln (Källa: Ekoweb 2017).

-          Fazer är störst på hälsa och inom segmentet mörka portionsbröd, vilket är där man hittar flest ekologiska bröd idag. Det har däremot fattats ett ljust ekologiskt bröd och vi är glada att nu kunna erbjuda ekologiskt i flera segment. Vi vill se kategorin fortsätta växa och ser att efterfrågan är stor, säger Camilla Fjällberg, Head of Brand and Portfolio på Fazer Bageri.

Kategorin rotfruktsbröd växer med ett osötat tunnbröd
I april lanserar Fazer också ytterligare ett rotfruktsbröd, ett klassiskt runt tunnbröd bakat med mindre vetemjöl och en tredjedel grönt. Tunnbrödet är osötat och får en rund sötma och karaktär från morot, bönor och palsternacka. Lika gott som traditionella tunnbröd och perfekt för att få i barnen lite grönt. På baksidan hittar man serveringstips på hur man t.ex. kan använda tunnbrödet till tacos.  Fazer erbjuder nu sex artiklar i kategorin bön- och rotfruktsbröd; portionsbröd med rödbeta och morot, lantbröd, bönbröd, bönkaka och nu också tunna rotfruktsbröd.

Fish Taco till hemmakvällen
En ”fish taco” med Fazers osötade Tunna Rotfruktsbröd – fylld med panerad torsk, rostad majs, koriandermajonnäs och en het mangosalsa. Och mycket mer. Hoppas det smakar!

Recept för 2 personer: 4 wraps

Ingredienser:
Fazer Tunna Rotfruktsbröd
ca 400 g torskrygg
1 dl vetemjöl med lite salt och peppar
2 dl panko ströbröd
1 majskolv
2 dl majonnäs
1 kruka koriander

Salsa:
1 lime
1 hel mango
1 chili
2 mindre tomater
1 msk sesamfrön

Topping:
Romansallad
Ruccola

Gör så här:
- Dela fisken i valfri storlek. Panera först i vetemjöl, sedan i vispat ägg och sist i panko. Gör de sista två stegen ytterligare en gång – så får du en bättre panering.- Stek fisken tills den har fått en gyllenbrun yta (ca 3 minuter).
- Hacka koriandern och vänd ner i majonnäsen. Smaksätt med lime, salt och peppar.
- Gör nu salsan genom att tärna mangon och tomaterna (skär ut kärnhuset). Hacka önskad mängd chili och strö sesamfrön i salsan. Blanda. - Skär bort majskornen från stocken och fräs i en stekpanna med lite olja.
- Lägg ut Fazer Tunna Rotfruktsbröd. Montera din fish taco: Lägg några salladsblad i botten och fyll med mangosalsa, fisk och sist koriandermajonnäs. Toppa med rostad majs, sesamfrön och ruccola.

Fazer Tunna Rotfruktsbröd finns i butik från och med vecka 14. En förpackning innehåller 8 bröd och väger 250 g. Cirkapris är 18.90 kr.
Fazer Ekologiskt Ljust Surdegsbröd finns också i butik från och med vecka 14. En förpackning innehåller 6 bröd och väger 350 g. Cirkapris är 23,90 kr.

Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige
Telefon:  +46 (0) 72 526 49 91
E-post: cecilia.ericson@fazer.com

För produktprov och pressbilder, vänligen kontakta:
Ellen Asker, marknadskoordinator, Fazer Bageri
Telefon: +46 (0)70 221 7149
E-post: ellen.asker@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns åtta bagerier och ett 40-tal brödbutiker. Populära produkter är Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar och Skogaholmslimpan samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer på www.fazer.se.

Fazer är störst på hälsa och inom segmentet mörka portionsbröd, vilket är där man hittar flest ekologiska bröd idag. Det har däremot fattats ett ljust ekologiskt bröd och vi är glada att nu kunna erbjuda ekologiskt i flera segment. Vi vill se kategorin fortsätta växa och ser att efterfrågan är stor.
Camilla Fjällberg, Head of Brand and Portfolio på Fazer Bageri