Fazer står för framtidens mat på Food Tech 2018 och presenterar satsning på open innovation

Fazer har som ledande matföretag ambitionen att leda utvecklingen av innovationer inom livsmedelssektorn. På eventet Food Tech 2018 den 14 mars står Fazer för framtidens mat och berättar om hur open innovation är en viktig del i skapandet av den nya satsningen Fazer Brainhow.

Med missionen ”Mat med mening”, vill Fazer skapa meningsfulla produkter och tjänster idag och i framtiden. Fazer uppmuntrar bland annat gäster till att äta mer grönt och minska svinnet. Vidare skapar man innovativa produkter – exempelvis bröd bakat på rotfrukter eller insekter, och måltider för bättre hjärnfunktion. Inom konfektyr uppdaterar man tex. klassiker som Tutti Frutti till att vara vegansk med naturliga smak- och färgämnen.

Gråärtskrokett och d-vitaminberikad champinjon på menyn
Under Food Tech 2018 står Fazers kockar bakom menyn med temat framtidens mat. Menyerna är innovativt komponerade och råvarorna är omsorgsfullt utvalda, hållbara och tas om hand på ett korrekt sätt där matsvinn minimeras.

- På Fazer arbetar vi aktivt för att minska matsvinnet och för oss är det viktigt att ta vara på hela råvaran. Exempelvis gör vi under Food Tech en morotskräm på moroten och friterar skalet, som toppas på chokladkakan, säger Anna Lövgren, köksmästare NorrTull, Örebro.

Gästerna kommer bland annat att få ta del av gråärtskrokett med grönärtsterrin och alggrissini eller filodegsknyte med d-vitaminberikad champinjon, sojadipp och friterad grönkål. Till efterrätt serveras en chokladbönkaka med morotskräm och torkade svarta vinbär.

Fazer Brainhow – nytt forskningsprojekt
En viktig del i strategin är koncernens forsknings- och utvecklingssatsning Fazer Lab som syftar till att driva utvecklingen av innovationer inom matsektorn. Ett av deras senaste projekt är Fazer Brainhow, ett utvecklingsprogram som nyttjar ett öppet innovationsekosystem av forskare, startupföretag och storföretag inom branschen. Fazer Brainhow ger en forskningsbaserad förståelse för hur faktorer som kost, sömn, mental och fysisk aktivitet påverkar hjärnan.

- Som livsmedelsföretag har vi ansvar att skapa produkter för en modern livsstil, men också säkerställa framtidens behov kopplat till mat och hälsa. Vi behöver förstå vilka faktorer som främjar hållbara och hälsosamma beteenden. I detta arbete finns inget utrymme för gissningar utan vi behöver samverka för insikter och evidens, säger Päivi Juolahti, ansvarig för Fazer Lab.

Päivi Juolahti är på plats under Food Tech 2018 som går av stapeln i Örebro den 14 mars. Food Tech 2018 är ett tillfälle för aktörer inom livsmedels- och techindustrin att möta innovatörer och investerare för att diskutera digitala lösningar på temat framtidens mat. Bland övriga talare finns Gunhild Stordalen, EAT, Karl Andersson, vd Matsmart och Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

#foodtech2018 #futurefood #mergrönt #fazerfoodservices

Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig Fazer Sverige
Telefon: + 46(0) 72 526 49 91
E-post: cecilia.ericson@fazer.com

Om Fazer Food Services
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärkena Amica och Fazer och från 2016 även under varumärket Tastory. Våra drygt 200 enheter i Sverige finns bland annat på företag, skolor, universitet och sjukhus samt inom äldrevård och försvar och vi är cirka 1500 anställda. Läs mer på www.fazer.se.