• Fazer Group/

Succén med Fazers Rotfruktsbröd fortsätter med ny lansering: Ett osötat lantbröd med en tredjedel grönt och mindre mjöl

Den gröna trenden är stark i Sverige och många vill äta mer grönt*. Fazers nya osötade rotfruktsbröd - Fazer Rotfrukt Lantbröd - med en tredjedel grönt gör det enkelt och gott. Fazer Rotfrukt Lantbröd innehåller mindre mjöl och är bakat med morot, bönor och palsternacka. Det är skivat och perfekt att rosta.

Fazers nya lantbröd är en ny typ av bröd bakat med rotfrukter och bönor, något som gör brödet extra saftigt och gott men fortfarande lika luftigt. Det nya lantbrödet är bestrött med durumvete. Brödskivorna är perfekta att rosta då det blir precis lika saftigt och smakerna framträder ytterligare. Brödet är dessutom ett utmärkt sätt att få hela familjen att äta mer grönt.

Det är otroligt kul att kunna presentera ännu ett rotfruktsbröd och se segmentet växa ytterligare. Den starka försäljningstrenden är ett tydligt tecken på att många har längtat efter större variation i brödhyllan. Efter att ha testat olika recept och gjort många provbak har vi lyckats ta fram ett recept som verkligen sticker ut – ett osötat, gott och saftigt lantbröd fullt av gröna nyttigheter som ger kolhydrater av hög kvalitet. Brödet gör det också lätt för hela familjen att få i sig mer grönt i vardagen, säger Camilla Fjällberg, Senior Brand & Category Manager på Fazer.

Fazer utvecklar hela tiden sina recept och sitt sortiment. De senaste recepten med rotfrukt är unika, en del av mjölet har tagits bort och i stället bakas bröden med bönor och rotfrukter. De första bröden, små portionsbröd, lanserades redan i januari 2015. Mindre mjöl och mer grönt ger ett mjukare och saftigare bröd.

Sedan första lanseringen har Rotfruktsbröden blivit en succé och har redan hela 12 procents värdeandel av det hälsosammare segmentet inom portionsbröd (Källa: Nielsen, Dagligvaruhandeln, Totalt Portion, Mörkt, Färskt matbröd, Helår 2015). Rotfruktsfamiljen består idag av fyra varianter; Rotfruktsbröd Rödbeta & Morot, Rotfruktsbröd Palsternacka & Morot, Rotfruktsbröd Rågsurdeg och nykomlingen Rotfrukt Lantbröd.

För oss på Fazer är smaken alltid viktigast. Därför är vi extra glada att vårt skivade och osötade lantbröd med både rotfrukter och bönor smakar så gott. Grönsakerna bidrar till en unik saftighet. Testa genom att rosta en skiva och bred på litet smör så förstår ni vad jag menar, säger Andreas Ulinder, produktutvecklingschef på Fazer.

Fazer Rotfrukt Lantbröd finns i dagligvaruhandeln från vecka 5. En förpackning innehåller 17 skivor och väger 540g. Cirkapriset är 26 kronor.

* 29 procent äter mer vegetarisk mat idag än för några år sedan och 21 procent vill börja äta mer vegetariskt. Det visar Fazers undersökning från december 2014 av Cint/Snabba svar. 1052 personer, i åldrarna 15-80 år, har svarat på undersökningen.

Camilla Fjällberg, Senior Brand & Category Manager, Fazer
tel: 070-326 42 56, e-post:
camilla.fjallberg@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sju bagerier och ett 30-tal brödbutiker. Populära produkter är Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer på www.fazer.se.

Det är otroligt kul att kunna presentera ännu ett rotfruktsbröd och se segmentet växa ytterligare. Den starka försäljningstrenden är ett tydligt tecken på att många har längtat efter större variation i brödhyllan. Efter att ha testat olika recept och gjort många provbak har vi lyckats ta fram ett recept som verkligen sticker ut – ett osötat, gott och saftigt lantbröd fullt av gröna nyttigheter som ger kolhydrater av hög kvalitet. Brödet gör det också lätt för hela familjen att få i sig mer grönt i vardagen.
Camilla Fjällberg, Senior Brand & Category Manager