Byggmästar’n i Skåne är Sveriges friskaste företag

Byggmästar’n i Skåne är det företag som lyckats allra bäst med att skapa en frisk arbetsplats i Sverige, och har därmed tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan 1 miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Gran Hgglund juryns ordfrande och Carin Stoeckmann VD Byggmstarn i Skne

Bild: Göran Hägglund, juryns ordförande och Carin Stoeckmann, VD för Byggmästar´n i Skåne

Syftet med Sveriges Friskaste Företag är att lyfta upp de goda exemplen som en motvikt till de senaste årens rapporter om ökade sjukskrivningar, osunda arbetsmiljöer och hur arbete leder till ohälsa. Bakom utmärkelsen står hälsoföretaget Feelgood som utsett vinnarföretaget tillsammans med en jury: Göran Hägglund, styrelseordförande Feelgood tillika juryns ordförande, Irene Jensen, professor i företagshälsa vid Karolinska Institutet, Göran Johansson tidigare ordförande för IF Metall, Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR samt Joachim Morath, VD för Feelgood.

Juryn har utsett Byggmästar’n i Skåne till Sveriges Friskaste Företag med följande motivering:

Byggmästar´n i Skåne har på ett föredömligt sätt integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och fortsätter ständigt att utmana sig själva för att nå ännu längre. Byggmästar´n bedriver ett exemplariskt systematiskt arbetsmiljöarbete med den starka insikten om att företagets utveckling och förmåga att leverera kvalitet till sina kunder, går hand i hand med medarbetarnas utveckling, kompetens och välmående. Resultatet visar sig inte minst i väldigt höga siffror över trivsel och meningsfullhet, och det är med glädje vi utser Byggmästar’n i Skåne till Sveriges Friskaste Företag.

– Vår enkla filosofi är att medarbetare som mår bra presterar bättre, och engagerade och kompetenta medarbetare är också den enskilt viktigaste anledningen till att ett företag ska kunna växa vidare. Därför har vi under många år dagligen arbetat med att skapa förutsättningar för friska medarbetare och att alla ska känna en delaktighet i hela verksamheten och trygga i hur de kan påverka företaget. Att då få utmärkelsen Sverige Friskaste Företag ser vi som ett mycket gott kvitto och det sporrar oss att fortsätta vårt arbete, säger Carin Stoeckmann, VD för Byggmästar’n i Skåne.

Göran Hägglund, tidigare socialminister och juryns ordförande är imponerad av Byggmästar’n i Skånes arbete.

Byggmästar’n i Skåne är ett lysande exempel på hur långsiktigt och systematiskt arbetsmiljöarbete lägger grunden för ett framgångsrikt företagande. De är därför en mycket värdig mottagare av utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag och en förebild som många svenska organisationer kan lära sig mycket av, säger Göran Hägglund.

Om tävlingen Sveriges Friskaste Företag

Tävlingen har varit öppen för alla företag i Sverige och totalt har drygt 160 företag runt om i landet nominerats och fått svara på frågor inom fyra områden: ledarskap, medarbetarskap, systematiskt arbetsmiljöarbete samt hälsa och hållbart arbetsliv.. Därefter har ett team på Feelgood, bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa, genomfört djupare analyser av företagen, inom nämnda områden och identifierat sju finalister som presenterats från december till januari. Byggmästar’n i Skåne var ett av dem. Övriga finalister var: Ragn-Sells, PiteEnergi, Hattstugan Vård och Utbildning, NTM, Umeå universitet och Svenska Mässan Gothia Towers. Läs mer på www.sverigesfriskasteforetag.se.

VD, Feelgood
E-post:
joachim.morath@feelgood.se

Carin Stoeckmann
VD, Byggmästar’n i Skåne
E-post: carin.stoeckmann@byggmastarn.nu

Om Byggmästar’n i Skåne
Byggmästar´n i Skåne, ett familjeföretag som bildades 1993, verkar som byggentreprenör åt kunder inom offentlig förvaltning och näringsliv i främst västra Skåne. Företaget har runt 200 anställda och omsätter knappt 1 miljard kronor. Verksamhetsbenen är entreprenadprojekt och byggservice, och utgår från tre geografiska enheter Arlöv (Malmö), Landskrona och Helsingborg (huvudkontor). Byggmästar´n i Skåne är sedan länge certifierade inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, vilket ligger till grund för ett hållbarhetsarbete inom de tre dimensionerna ekonomi, socialt och miljömässigt.

Feelgood är ett av Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning, och sjukgymnastik. Vi erbjuder innovativa hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering, genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa i företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 550 medarbetare och levererar hälsotjänster nära 200 enheter över hela landet. Företaget grundades år 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm lista över små bolag. www.feelgood.se.