Feelgood förvärvar Alna Sverige AB och blir den ledande företagshälsan inom beroende och skadligt bruk.

Feelgood Svenska AB har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Alna Sverige AB. Alna arbetar med beroende och skadligt bruk i arbetslivet. Affären är en del av Feelgoods tillväxtstrategi och sker inom ett område som har strategiskt viktig betydelse för att ytterligare befästa Feelgoods position som det ledande hälsoföretaget för det moderna arbetslivet.

I Feelgoods uppdrag ingår att hjälpa företag och andra organisationer att hantera skadligt bruk (tidigare ofta kallat missbruk) i arbetslivet på ett professionellt sätt. Genom förvärvet av Alna stärker Feelgood sitt erbjudande och skapar en stor utvecklingspotential inom sin befintliga företagshälsovårdsaffär.

Skadligt bruk (ofta kallat missbruk) omfattar allt som kan skapa ett ohälsosamt beroende såsom alkohol, läkemedel, spel, droger, dopning, shopping med mera.

-  I vårt arbete att skapa friska företag ingår att hjälpa våra kunder att stötta medarbetare som hamnat eller riskerar att hamna i ett beroende. Det gör vi redan idag och med Alnas expertis kommer vi att kunna göra det ännu mer kraftfullt. Jag är väldigt glad att vi har möjlighet att göra det här förvärvet, både för Feelgoods framtid och för det expertstöd vi kan ge våra kunder säger Joachim Morath, VD Feelgood.

- Genom förvärvet förstärks möjligheterna för Feelgood att ta ännu starkare position inom ett växande område. Alna är ett starkt varumärke och har kompetenta och engagerade medarbetare. Feelgood får nu möjlighet att erbjuda ännu bättre stöd till sina kunder och deras anställda när det gäller skadligt bruk, säger Göran Hägglund, styrelseordförande Feelgood.

- För Alna innebär detta ökade möjligheter att nå och utveckla marknaden inom beroende och skadligt bruk. Med Feelgood som ägare får Alna bättre förutsättningar att komma i kontakt med arbetsgivare vars medarbetare behöver professionellt stöd för att komma ur en beroendeproblematik. Detta är positivt både för den enskilda medarbetaren och för arbetsgivaren eftersom det innebär ett mänskligare och mer hållbart arbetsliv, säger Carina Lindfelt, styrelseordförande i Alna Sverige AB.

Bolaget Alna Sverige AB ägs till 100 procent av Alna Sverige Förening som bildades 1961 av SAF, LO och TCO. Alna har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Totalt har bolaget 16 anställda samt ett nätverk på över 100 legitimerade psykologer och legitimerade psykoterapeuter.

Förvärvet genomförs genom att Feelgood förvärvar samtliga aktier i bolaget. Överlåtelsen sker 1 januari 2020.

Stockholm 2019-12-05

VD, Feelgood
Telefon: 070 -213 08 23

Carina Lindfelt
Styrelseordförande, Alna Sverige AB
Telefon: 076- 800 86 80
E-post: carina.lindfelt@svensktnaringsliv.se

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Feelgood hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Företaget har idag 750 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 300 kunder över 825 000 medarbetare. Feelgood grundades 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.feelgood.se.