Hon är årets Female Technical Engineer 2020!

Report this content

Female Technical Engineer är ett program för kvinnliga ingenjörer i slutet av sin utbildning som vill arbeta i en tekniktung miljö. Programmet utgör en plattform där kvinnliga ingenjörsstudenter får möta och lära känna attraktiva företag och likasinnade kvinnor, samt får en inblick i de inspirerande jobbmöjligheter som finns inom teknik. Programmet fungerar även som en urvalsprocess för att utse årets Female Technical Engineer, en utmärkelse som tilldelas till en av deltagarna som utmärker sig i sina kunskaper inom teknik. Utmärkelsen innebär ett skräddarsytt traineeprogram på tre av partnerföretagen efter examen. Årets partnerföretag är: Boliden, Holmen, Northvolt och Preem.

Den 23 september utsågs Astrid Edvardsson till Årets Female Technical Engineer 2020. Astrid Edvardsson läser Energi-miljö-management vid Linköpings Universitet och tar examen i juni 2021. Hon brinner för hållbar utveckling och tror starkt på att omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer kräva stora energieffektiviseringsåtgärder både för den privata och offentliga sektorn men att de stora energiintensiva industriera kommer behöva ta ett extra stort ansvar. Det är just av denna anledning som hon vill vara med och driva utvecklingen framåt i något av de stora industritunga företagen som vi har i Sverige idag.

Juryns motivering lyder:
Årets Female Technical Engineer är en person med förmåga att snabbt förstå kärnan i ett problem och angripa en uppgift på ett analytiskt och systematiskt sätt. I kombination med sin ödmjukhet och goda initiativförmåga är hon en kraft att räkna med nu och i framtiden. Intresset för tekniktunga branscher syns tydligt i hennes nyfikenhet för partnerbolagens kärnverksamhet och den roll de spelar i vårt samhälle. Hon står stadigt i sina tekniska kunskaper och genom den vill hon bidra till den hållbara utvecklingen. Juryn har valt en kvinna som kommer att ha stor påverkan inom teknik.

Bland alla ansökningar från Sveriges Universitet och högskolor valdes tjugo deltagare ut till höstens program. Deltagarna har förutom att genomgå logiska tester och deltagit i gruppcase, fått chansen att få en insyn i partnerbolagens verksamhet och kultur genom exklusiva träffar med partnerföretagen. Programmet avslutas med en gala där en av deltagarna utses till Årets Female Technical Engineer, som erbjuds ett skräddarsytt traineeprogram hos tre av partnerföretagen under 18 månader, efter examen.

Så här säger Astrid Edvardsson om sin medverkan i programmet och om vinsten:

”Programmet Female Technical Engineer har varit en fantastisk möjlighet för mig att både lära känna partnerföretagen och skapa ett nätverk av otroligt kloka och drivna kvinnor. Genom besöken hos partnerföretagen har jag inspirerats, lärt mig mer om svensk industri och hur en framtida arbetsplats kan se ut för mig som nyexaminerad ingenjör. Jag är så tacksam att jag får ta emot den här utmärkelsen och ser fram emot allt som traineeprogrammet har att erbjuda!

Partnerföretagen spelar en viktig roll i programmet. Utöver att de erbjuder vinnaren en traineetjänst efter programmet, får de tjugo deltagarna bekanta sig med företagen och knyta värdefulla kontakter under de exklusiva partnerdagarna som anordnas under hösten. För företagen är detta en unik chans att identifiera och rekrytera kvinnliga ingenjörer med intresse och potential att arbeta inom en tekniktung miljö från Sveriges universitet och högskolor. Partnerföretagen är en viktig del i arbetet mot en jämn maktbalans mellan män och kvinnor inom industrin.

Såhär säger Gunilla Rolander HR-direktör på Holmen om företagets medverkan i programmet Female Technical Engineer:

I Skogsindustrin har män sedan lång tid varit överrepresenterade. Världen och arbetslivet förändras och att aktivt verka för mångfald är en självklar nyckel till framgång – det handlar om konkurrenskraft. I Holmen ser vi att ett medvetet mångfaldsarbete snabbt lönar sig i form av en mer dynamisk organisation, nytänkande och en starkare företagskultur. Genom vårt samarbete med ”Female Technical Engineer” vill vi uppmuntra fler kvinnor att söka sig till tekniska utbildningar och självklart gärna inom skogsindustrin, här växer framtiden. Vi ser fram emot att följa deltagarnas framtida karriärer, gärna på Holmen!”

Årets deltagare i Female Technical Engineer 2020 var:

Astrid Edvardsson, Linköpings Universitet
Matilda Edvardsson, Luleå Tekniska Universitet
Paty Arango, Kungliga Tekniska Högskolan
Paulina Antonsson, Lunds Tekniska Högskola

Ansökan till nästa års omgång av Female Technical Engineer öppnar 8 februari 2021.

Cecilia Västgård
Verksamhetschef & Projektledare , Magent AB