Ferronordic blir importör av Volvo CE-produkter till Ryssland istället för Volvo

Stockholm den 11 januari 2019

Ferronordic och Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har kommit överens om att Ferronordic skall överta ansvaret för importen av Volvo CE-maskiner och reservdelar till Ryssland. För närvarande hanteras detta av AO Volvo Vostok, Volvokoncernens rörelsedrivande bolag i Ryssland.

Detta innebär att de avtal som ingåtts mellan Ferronordic och Volvo Vostok kommer bytas ut mot nya avtal mellan Ferronordic och Volvo Construction Equipment AB. Samtidigt kommer Ferronordic överta Volvo CE:s centrala reservdelslager i Moskva. Förändringen kommer ske stegvis under första halvåret 2019 och förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Ferronordics lönsamhet eller rörelsekapital.

Detta är ett strategiskt viktigt steg för Ferronordic. Vi blir ansvariga för ytterligare en del i den ryska distributionskedjan samtidigt som vårt samarbete med Volvo CE fördjupas ytterligare”, säger Lars Corneliusson, VD i Ferronordic.

-----------------------------------------------------------

Ferronordic är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat snabbt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med 79 anläggningar och över 1 000 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Stamaktierna i Ferronordic Machines AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Blomqvist, Ekonomichef samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280 eller e-mail anders.blomqvist@ferronordic.com

Denna information lämnades för offentliggörande den 11 januari 2019, kl. 12:00.