Ökning med 10 procent för amerikanska kortbedrägerier i butik och bankomat under 2017

15 Mars, 2018 –  Det amerikanska dataanalysföretaget FICO, presenterar nya data för amerikanska kortbedrägerier i samband med bankomatuttag eller köp i butik. Till skillnad från Sverige där de fysiska kortbedrägerierna, enligt svenska Polisen, avstannat, fortsatte de fysiska bedrägerierna i USA under 2017 att öka.

Antalet kort i USA som utsattes för fysiskt bedrägeri ökade under 2017 med 10 procent och antalet manipulerade kortläsare i bankomater, restauranger och butiker ökade under året med 8 procent.

Datan är sammanställd utifrån FICOs system för övervakning av bankomater och kortläsare, vilket omfattar hundratusentals terminaler över hela USA. All aktivitet som sker i samband med att såväl amerikanska kortinnehavare, som turister, tar ut kontanter och genomför kortbetalningar ingår i statistiken.

”Antalet bedrägerier och drabbade kortägare slog nytt rekord i USA förra året. Även om de flesta kortläsare är säkra, utvecklar bedragare nya tekniker och tillvägagångssätt för att hacka bankomater. Därför är det viktigt att såväl amerikanska konsumenter som utländska turister är medvetna om risken och är försiktiga när de tar ur kontanter”, säger TJ Horan, Vice President för gruppen som arbetar med lösningar mot bedrägerier på FICO.

Den svenska Polisen har tidigare rapporterat om en ökning av kortbedrägerier på Internet, s k CNP (Card Not Present) och att de fysiska kortbedrägerierna i Sverige avstannat.[1] Det finns dock anledning att fortsatt vara uppmärksam såväl i Sverige som vid resa utomlands, de främsta tipsen för att minimera risken att utsättas för bedrägeri är:

1. Tycker du att bankomaten ser konstig ut, är det svårt att föra in kortet, eller ser du folk som verkar cirkulera runt bankomaten utan syfte. Lita på din instinkt och leta upp en annan bankomat.
  2. Om kortet fastnar i bankomaten, kontaktar genast din kortutgivare omgående, vänta inte till dess att till exempel banken där bankomaten finns har öppnat igen för att gå in och fråga efter kortet.
  3. Många kortutgivare använder sig av system som skickar ett sms eller mejl vid misstanke om bedrägeri, var uppmärksam på dessa och se till att ditt kortföretag alltid har uppdaterade kontaktuppgifter till dig.
  4. Kolla regelbundet ditt kontoutdrag och be om ett nytt om du misstänker att du utsatts för bedrägeri.

FICO arbetar nära banker och kortutgivare runt om i världen för att identifiera bedrägerier och förhindra kortbedrägerier genom lösningar som bevakar bankomater och kortterminaler, skyddar kort världen över, samt proaktivt upptäcker och automatiskt varnar när handlare som blivit utsatt för bedrägeriförsök och dataöverträdelser.

[1] BRÅ, Bedrägerier och ekobrott, 2017

Media:

Greg Jawski
Porter Novelli for FICO
+1 212-601-8248
greg.jawski@porternovelli.com

Investors/Analysts:

Steven Weber
FICO
+1 800-213-5542
investor@fico.com

About FICO

FICO (NYSE: FICO) powers decisions that help people and businesses around the world prosper. Founded in 1956 and based in Silicon Valley, the company is a pioneer in the use of predictive analytics and data science to improve operational decisions. FICO holds more than 185 US and foreign patents on technologies that increase profitability, customer satisfaction and growth for businesses in financial services, telecommunications, health care, retail and many other industries. Using FICO solutions, businesses in more than 100 countries do everything from protecting 2.6 billion payment cards from fraud, to helping people get credit, to ensuring that millions of airplanes and rental cars are in the right place at the right time. Learn more at http://www.fico.com.