Volvos nya konceptbil utnyttjar fördelarna med Fingerprint Cards teknologi.

Volvos nya konceptbil utnyttjar fördelarna med Fingerprint Cards teknologi. Volvo Personvagnars nya konceptbil - "Safety Concept Car" - presenteras nu på motormässan i Detroit. Bilen har tagits fram för att visa inriktningen på det framtida säkerhetsarbetet inom Volvo PV och Ford Motor Company. En ny unik fjärrkontroll, där användarens identitet säkerställs genom fingerverifiering, utgör en viktig del i utvecklingen av personlig säkerhet. Fjärrkontrollen, som automatiskt lagrar och för över information till och från bilen kan i framtiden komma att ersätta bilnyckeln. Den nya intelligenta fjärrkontrollen, kallad "Volvo Personal Communicator" (VPC), har utvecklats av Volvo Car Corporation AB i samarbete med bl.a. Fingerprint Cards AB och Combitech Systems AB. Fjärrkontrollen tillhör den konceptbil, "Safety Concept Car", som Volvo visar upp på motormässan i Detroit under 8-21 januari. Säkerhetskonceptet består bl.a. av passiv upplåsning, varning om någon befinner sig i bilen, panikfunktion, larmstatus på distans och automatisk uppringning av larmcentral vid eventuell olycka. VPC är en vidareutveckling av fjärrkontrollen i ett nyckellöst låssystem. Den tillför nya fördelar i form av utökat informationsutbyte mellan fjärrkontroll och bil genom tvåvägskommunikation och personlig identifiering. Bilen känner snabbt igen fjärrkontrollen och skickar automatiskt över de personliga inställningarna för den inloggade användaren. Användaridentiteten säkerställs med hjälp av Fingerprint Cards teknik, framtagen för just kompakta mobila system med krav på små inbyggnadsmått och hög användarvänlighet. Den integrerade blåtandsteknologin möjliggör även överföring av information mellan VPC och en PC eller handdator, t.ex. körjournal, färdplaner, adressböcker, e-mail, datafiler etc. För bilder och film, besök: www.fingerprint.se/swedish/02_index.htm För ytterligare teknisk information, besök: www.media.volvocars.com För övrig information kontakta: Lennart Carlson, Vd Tel.: 031 - 607820 E-post: lennart.carlson@fingerprint.se Fingerprint Cards AB (publ) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Företaget har utvecklat ett komplett system för fingerverifiering som kan implementeras i små enheter. Ett flertal patent skyddar tekniken, som licensieras till tillverkare av produkter där användaridentifiering är ett säkerhetskrav. Exempel på sådana produkter är mobiltelefoner, system med smarta kort, området för datasäkerhet och passersystem. Tekniken utgörs av två egenutvecklade mikrochips med programvara, som är helt oberoende av PC för lagring, avläsning och matchning av fingermönster. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/08/20010108BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/08/20010108BIT00180/bit0002.pdf