Bostadsministern: "Ställer man allt för många särkrav missar man stordriftsfördelarna"

Industriellt byggande är en viktig del av framtiden. Det menar bostadsminister Peter Eriksson (Mp), som under måndagen gästade Flexator i Anneberg.
Det gör väldigt stor skillnad om man kan beställa en funktion från kommunen i stället för att sätta upp en massa krav i upphandlingen. Ställer man allt för många särkrav missar man stordriftsfördelarna med industriellt byggande, säger han.

Kommunerna kan spara miljoner, eller till och med miljarder, genom att handla upp på rätt sätt. Det var Flexators budskap till Peter Eriksson, riksdagsledamoten Emma Hult (Mp) och Anna-Carin Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö kommun, Susanne Åkesson, politisk sakkunnig åt bostadsministern, när de besökte Annebergsföretaget.
– Vi fick bilder av vilka kostnadsnivåer det handlar om. Ska vi klara av bristen av såväl bostäder som lokaler måste vi bygga smartare och hålla nere kostnaderna, vilket man gör med industriellt byggande, säger Peter Eriksson.

Bildtext: Bostadsminister Peter Eriksson, Anna-Carin Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö kommun och riksdagsledamoten Emma Hult (Mp)

Bostadsministerns besök ingick i en rundresa på det småländska höglandet, där träindustri och hållbart husbyggande stod i centrum. På Flexator fick Peter Eriksson en presentation av det anrika företaget som har byggt modulbyggnader och varit en Sveriges marknadsledande tillverkare sedan 1956. Därefter fick han prata med personal och se såväl förskolor som boendelokaler växa fram under en rundvandring i produktionslokalerna. Med alla fördelar det innebär att bygga industriellt berättade bostadsministern att han ser byggsättet som en nyckel för framtidens bostads- och lokalbyggande över hela landet.
– Det är ett bra byggsätt, som är klimatsmart, ger mindre utsläpp och får ner kostnaderna till en rimlig nivå. Vilket är nödvändigt för att vi ska kunna bygga tillräckligt i framtiden, säger han.
– Flexator är ett bra exempel på den typ av bostäder och lokaler vi behöver i landet och det är intressant att se att det är många som prövar nya metoder för industriellt byggande.

Flexators marknadschef Kristian Grimsbo hoppas att besöket ska innebära att modulbyggande som byggteknik lyfts och att allt fler kommuner ska inse vikten av att göra funktionsförfrågningar i stället för styrda upphandlingar.
– Det skulle innebära miljon- eller miljardbesparingar för landets kommuner, säger han.

Kristian Grimsbo, marknadschef Tel 0380-55 07 65 alt kristian.grimsbo@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB som ägs av Nalka Invest AB.
Flexator AB är sedan år 1956 en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.

Flexator är en del av affärsområdet Permanent Space inom Adapteo Plc, den ledande aktören för modulbyggnader i norra Europa. Flexator utvecklar, tillverkar och bygger upp permanenta skolor, kontor och boenden, och tar den traditionella byggprocessen och anpassar den till ett industriellt flöde. Med en produktionskapacitet på cirka 50 000 kvadratmeter per år är Flexator en av de största aktörerna på marknaden. Som en del av Adapteo tillhör Flexator en rutinerad grupp företag med över 30 års erfarenhet av samhällsutveckling och modulärt byggande. I en föränderlig värld behöver samhället anpassningsbara utrymmen. Adapteo säkerställer att alla kan få det utrymme de behöver, när de behöver det, så att människor får utrymme att växa och samhällen kan utvecklas och förbättras. 2018 var Adapteos proformanettovinst 221 miljoner euro. Adapteo är listat på Nasdaq Stockholm.